Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A menedzserbetegség

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

A menedzser betegség akkor alakul ki, ha munkahelyi stressz hatásra csökken az individuális stressztűrő képesség, aminek következtében megnő a különböző testi betegségek kockázata (pl. kardiológiai elsősorban magasvérnyomás, és emésztőszervi elváltozások). A neve arra utal, hogy leggyakrabban a vezető beosztásban dolgozók esetében alakul ki, ha a felelősség növekedésével egyidejűleg csökken a pszichológiai immunrendszer hatékonysága. A betegség bárkit elérhet, aki hosszú időn keresztül stresszes munkát végez, nem csak a vezető beosztású személyket. Legtöbb esetben 30 - 50 éves férfiakat érint az elváltozás. Az előfordulás gyakorisága azok esetében emelkedik meg, akiket krónikusan nagy mennyiségű stressz ér, vagy azoknál is előfordulhat a betegség, akik nem tudnak hatékonyan megküzdeni a stressz okozta kihívásokkal.

A menedzserbetegség okai:

  1. Túlhajszoltság.
  2. Állandó időhiány.
  3. Fokozódó feszültség a munkahelyen.

A fentiek hatására a szervezet védekező rendszere folyamatosan igénybe van véve, szinte állandó jelen vannak a stressz hormonok pl. kortizol. Az állandó hajszolás következtében az immunrendszer nem tud regenerálódni, így nehezebben küzd meg a testi betegségekel. A kialakulásra hajlamosíthat az A tipikus személyiség, amire a lobbanékonyság, a türelmetlenség és az állandó feszültség jellemző.

Főbb pszichés tünetei:

  1. Gyakori kiborulás, esetleges dührohamok.
  2. Ingerlékenység.
  3. Gyakori hangulat ingadozások, depresszió, szorongás.
  4. Kognitív problémák, pl. figyelemi funkciók csökkenése.

Főbb testi tünetei:

  1. Fej és hátfájás.
  2. Szédülés.
  3. Fáradékonyság.
  4. Alvászavar.
  5. Magas vérnyomás.
  6. Gyomorfekély.

A menedzserbetegség hatására gyakran csökken a kliens munkahelyi teljesítménye, ami konfliktusok forrása lehet a munkahelyen. Ennek következtében gyakran csökken az önbizalom is, illetve megváltozhat a korábban kialakult én-kép is. Ehhez gyakran társul a kontrollvesztés érzete: a kliens már nem is érzi, hogyan tudna változtatni a helyzeten.

A kezelés során nem elég csupán a tesi és a lelki elváltozások kezelésére törekedni, midéképpen szükséges az életmód váltás is. Ennek során érdemes elsajátítani stresszkezelő technikákat, relaxációs gyakorlatokat pl. Jacobson relaxáció. A stresszoldás egyik leghatékonyabb módszere rendszeres és dinamikus testmozgás, érdemes sportolni pl. futni, vagy labdajátékokat játszani. Érdemes emellett a koffein és az alkaholfogyasztást a minimálisra redukálni.

Hollósy-Vadász Gábor