Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A megfelelni akarásról

Heim Judit képe
Ellenőrzött szakember

A teljesíteni vágyás mögött sok-sok tényező állhat a háttérben. Ha ezekre rájövünk, könnyebb lehet a probléma megoldása is. Érdemes ilyenkor ránézni a családi kapcsolatainkra, neveltetésünkre, korai teljesítménnyel kapcsolatos élményeinkre, iskolai helyzetekre.

Legtöbbször fiatal nők keresnek meg azzal a problémával, hogy túlhajszoltnak, kimerültnek érzik magukat. Túl sok feladatot vállalnak a munkahelyükön, nem tudnak nemet mondani az új megkeresésekre, melyek jó lehetőségeknek, kihívásnak tűnnek. Előfordul, hogy önmaguk „túlvállalása” testi tüneteket is eredményez. Ilyenkor – jó esetben - rájönnek, hogy ez nem mehet így tovább, és segítséget kérnek.

Nézzünk egy kicsit a fenti folyamat mögé, mely nyilván nem csak fiatal nőkkel fordulhat elő. A mai felgyorsult világban az önmegvalósítás, a karrierépítés már nem ismeretlen fogalmak senki számára. Ma már könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, amikor azért, hogy megtartsuk vagy megszerezzük jónak vélt állásunkat, gyakran vállalunk plusz feladatokat, túlórázunk, veszünk magunkra olyan felelősséget, ami a szaktudásunkkal, tapasztalatunkkal nem lenne elvárható. A munkáltató nagyon kedveli, és szívesen alkalmazza ezeket az embereket, mivel motiváltnak, felelősségteljesnek, terhelhetőnek, céltudatosnak látja őket. Ezek a fogalmak nem véletlenül gyakori szereplői egy ígéretesnek tűnő önéletrajznak.

De mi van e mögött? Hogyan lehet teljesíteni ezeket az elvárásokat? A feladat nem lehetetlen, viszont fel kell mérnünk, hogy megéri-e. Megéri-e a nap 24 órájából 8-nál többet munkával tölteni? Mi az, amire ezáltal kevesebb idő jut? Mi szorul ezáltal háttérbe? Akarjuk-e, hogy ez megtörténjen? Az egyensúlyt nagyon nehéz megtalálni, még nehezebb megtartani a munka és a magánélet között, viszont néha érdemes megállni, és elgondolkozni azon, hogy ha ezen az úton megyünk tovább, hova juthatunk. Mit nyerhetünk, mit veszíthetünk?

Előfordulhat az egészségi állapotunkat is veszélyeztethetjük. Megtörténhet, hogy nem jut már annyi időnk a sportra, mint korábban, kevésbé étkezünk rendszeresen, egészségesen, vagy szélsőséges esetben szorongásos tünetek is jelentkezhetnek. Ilyen lehet például az álmatlanság, az emésztési problémák, a mellkasi nyomás, vagy a fejfájás. Ezek már erős üzenetek a testünk részéről, hogy változtatnunk kell.

A teljesíteni vágyás mögött sok-sok tényező állhat a háttérben. Ha ezekre rájövünk, könnyebb lehet a probléma megoldása is. Érdemes ilyenkor ránézni a családi kapcsolatainkra, neveltetésünkre, korai teljesítménnyel kapcsolatos élményeinkre, iskolai helyzetekre. Nagyon fontos dolog, hogy ha úgy érezzük, hogy egyedül erre nem vagyunk képesek, ne féljünk segítséget kérni, akár a környezetünktől, akár egy szakembertől.