Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Magányosan tölti a karácsonyt?

Takács Pálma Krisztina képe
Ellenőrzött szakember

Túlélőkészlet az ünnepekre

A karácsonyi családi összejövetelek sokak számára konfliktusok forrásai. Aktivizálniuk kell a megküzdési képességeiket, hogy átvészeljék az ünnepeket.

Teljesen más helyzettel néz szembe az, aki magányosan tölti ezeket a napokat. Az egyedül élő egyedülállók a hétköznapok során kevésbé szembesülnek a magányosság érzésével. A karácsony az, amit a boldog családi ünnep fogalmával azonosítunk. Azt a képet kapcsoljuk ehhez az ünnepünkhöz, hogy ilyenkor a számunkra kedves, és fontos emberekkel tölthetjük az időnket, együtt a család, szeretetben, megértésben.
Épp ez ad rá igazán okot, hogy azok, akik az ünnepeket egyedül töltik, a kontraszt miatt is jobban szembesüljenek a saját magányosságukkal.

Hogyan küzdhetünk meg ezzel az érzéssel? Merre indulhatunk, hogy esetleg még építkezzünk is a felszínre került gondolatokból?

Az egyedüllét, a magányosság érzése fájdalmas, akár letaglózó lehet. De ha sikerül átlépnünk a vonalat, akkor egy lehetőségekkel teli, színes világot találunk a túloldalon.

Először is legyen jó Önmagához, közelítsen magához megértéssel és szeretettel.
Kezelje a negatív gondolatait, éljen a kognitív terápia egyik remek eszközével. A legjobb tanács, hogy azzal érdemes kezdeni, hogy a saját magunkkal, és az életünkkel kapcsolatos negatív gondolatokat vizsgáljuk meg, és gyűjtsünk bizonyítékokat, hogy miért nem igazak? Különösen hasznos ez, ha például a „mindent vagy semmit” kognitív torzítást alkalmazzuk. Ilyen gondolat a „Soha senki nem ért meg.” – Biztos, hogy volt már olyan, hogy valaki megértette, és biztos, hogy van valaki, aki viszonylag rendszeresen megérti. Vagy például a „Örökre egyedül maradok.” – Ez egyáltalán nem biztos. Számtalan lehetősége van, hogy ne így legyen. Ráadásul ez „jövőbe látás” is, amire nem igazán vagyunk képesek.

Ezektől a gondolatoktól érezzük magunkat rosszul, és nem a valódi helyzetünktől.

Azért, mert valaki egyedül karácsonyozik, még nem kell rosszul éreznie magát.
Tartalmasan töltheti ezeket a napokat, hogyha jól használja. Két értékes dolgot is tehet, ami hosszútávon is segítheti. Az egyik, hogy olyan dolgokkal foglalkozik, ami örömet okoz Önnek. Élvezi a saját társaságát, vagy kényezteti magát. Remek alkalom kínálkozik arra, hogy vegyen egy habos forró fürdőt, relaxáljon, lazítson, kipihenje a rohanó hétköznapok stresszét. Nézzen meg valami jó, kis szórakoztató filmet, hallgassa a kedvenc zenéit…. Esetleg csináljon valami kreatív dolgok, barkácsoljon, fessen, írjon. A lényeg, hogy élvezettel csinálja, okozzon örömet Magának. 

Ha inkább másokért tenne valamit, mert abban értelmet talál, akkor számtalan önkéntes munkában vehet részt. Válasszon valamilyen szervezetet és csatlakozzon – mindig örülnek a dolgos kéznek, a tenni akaró új embereknek. Takarítson állatmenhelyet, vagy olvasson mesét a kórházban a gyerekeknek, vagy osszon ételt a hajléktalanoknak.

A másik, amit megtehet, amire ez az időszak jó alkalom lehet, hogy átgondolja a helyzetét, pozitív, jobbító szándékkal, és megfogalmazzon egy tervet, hogyan fejlesztheti saját magát. Például, hogyan legyen magabiztosabb, hogyan győzheti le a félénkségét, ami a kapcsolatteremtés útjában áll. Vagy összegyűjtheti, hogy kik azok az ismerősei, barátai, akikkel már régen találkozott, és a következő évben felveheti velük a kapcsolatot. Tervet kovácsolhat arról is, hogy milyen lehetőségeket fog kiaknázni, hogy új embereket ismerjen meg. Az egyik jó kiindulási pont azoknak a megkeresése, akiknek hasonló az érdeklődési köre az Önéhez.

A lényeg, hogy a negatív gondolatok nem segítenek, viszont az itt leírt tevékenységeknek a testi és a lelki egészségre nézve is pozitív hatásai vannak, amelyek akár hosszú távon is javíthatják a helyzetét.

Egy kis olvasnivaló:
Anita Naik: Újra egyedül, Park Kiadó
Tony Lake: A magány, Park Kiadó

Üdvözlettel:

Takács Pálma Krisztina
pszichológus
life és karrier coach
pár- és szexuálpszichológus