Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

„Lelki játékaink”

Negrea János képe
Ellenőrzött szakember

A rossz közérzet vagy a lelki fájdalom nem feltétlenül jelenti az igazi probléma gyökerét. Ennél sokszor fontosabb az, hogy mi mit gondolunk a fájdalomról, azokban a helyzetekben, amikor mélyponton vagyunk, illetve hogyan értékeljük és értelmezzük azt, ami velünk történik. Automatikusan hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ez így marad örökre és megváltoztathatatlan. Ez természetesen nem igaz. Még akkor sem, ha azt hisszük csak velünk fordul elő ilyen és mindenáron minél hamarabb szabadulnunk kell a gyötrelmektől.

Ez viszont nem feltétlenül segít. A nehézségek tanítanak. Hozzá vagyunk szokva ahhoz, hogy sokat gondolkodjunk azon, hogy lehetne úgy túltenni magunkat a nehéz helyzeteken, hogy ne szenvedjünk, illetve szüntelenül jár az agyunk ha akarjuk, ha nem. Pedig a legtöbbször, a gondolataink hozzák magukkal a terhet, amit utána cipelnünk kell. És a terhektől, ha sikerül is megszabadulnunk egy ideig, gondolataink áramlása újra elhozza őket. Vagy más terheket. Ez egyben az idő játéka is velünk, hiszen rendszerint a múltból hozott dolgainkkal küzdünk. Máskor azzal nehezítjük meg sorsunkat, hogy bizonyos elvárásoknak akarunk megfelelni. Ez pedig azt jelenti, hogy van egy elképzelésünk a jövőről, ami távol van attól a helyzettől, amiben most vagyunk. Minél nagyobb ez a távolság, annál nyomasztóbb lehet számunkra. Hasznos ilyenkor tudatosítanunk magunkban, hogy ezt a szakadékot mi hozzuk létre saját magunknak, nem a környezetünk vagy a világ. Lehet ezen változtatni, lehet másként látni a dolgokat.

Ilyenkor érdemes megvizsgálni, hogy milyen helyzetekben okozunk lelki problémákat és mennyire hasonlítanak azok egymáshoz. Könnyen lehet, hogy felfedezünk egyfajta konzekvenciát és ismétlődést. Bizonyos helyzetekben a gondolataink sokszor egyfajta hangulatunkat eredményezi és mi észrevesszük, hogy megint az történik velünk, amit valójában legszívesebben el szeretnénk kerülni.

Egy pillanatra érdemes a jelenben élni, hogy jobban szemügyre vehessük személyiségünket, lelki folyamatainkat, hogy mi is történik valójában. Az is segíthet ha leírjuk mi van jelenleg a fejünkben és milyen helyzetekben fordul elő hasonló probléma, vagy segítséget kérünk, hiszen egy külső nézőpont objektívebben tud rávilágítani arra amit nem magunktól nem tudunk, vagy csak nehezen veszünk észre.