Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A krónikus kimerültség 13 jele

Szekeres Kristóf képe
Ellenőrzött szakember

Az alábbiakban a krónikus kimerültség jeleiről olvashatunk. Lehet, hogy túl sokat dolgoztunk, mindig rohanunk, vagy egy jó ideje rosszkedvvel küzdünk. Talán folyamatos szorongást érzünk belül, netán fizikai fájdalommal küzdünk. Ha több jelenséget is tapasztalunk magunkon, akkor érdemes valahogyan változtatni.

Fontos: ha a példa nem pontosan illusztrálja a mi érzéseinket, vagy szituációnkat, de az általános elvhez tudunk kapcsolódni, akkor azt a pontot is pipáljuk ki.

1. Ha egyszerű, ámde kissé kellemetlen feladathoz látunk, ami mindössze 5-10 percet venne el az életünkből, mi mégis azt érezzük, hogy nehezen küzdünk meg vele és halogatjuk (pl. porszívózás, vagy a szemetes kiürítése).

2. Ha hirtelen fel tudjuk magunkat dobni valamivel (pl. egy zeneszámmal), de ez csak rövid ideig tart és utána pedig üresnek és levertnek érezzük magunkat.

3. Ha túlnyomórészt olyan ételeket fogyasztunk, amik feldolgozottak és rögtön fogyaszthatók.

4. Napi több órát töltünk el "jutubozgatással", vagy csak "netezgetéssel" és még egy könyv olvasása is hatalmas erőfeszítéssel járna.

5. Ha valamilyen állandó egészségügyi, vagy orvosi kötelezettségünk van (pl. egy gyógyszer mindennapi beszedése) de nincs hozzá energiánk, vagy akaraterőnk, hogy ezt mindennap megtegyük.

6. A feladatainkat nem végezzük hatékonyan, mégpedig azért, mert azt gondoljuk, hogy a szervezés sok energiát igényel. Például egy vagy két étkezésre előre vásároljuk meg az ételünket ahelyett, hogy egy teljes hétre előre vásárolnánk.

7. Általában rövid tartalmakat fogyasztunk (rövid videók, vagy könnyen emészthető, rövid cikkek), mert nincsen energiánk hosszabbakra koncentrálni.

8. Olyan kis feladatokat elhalasztunk, amik később nagyobb, drágább bajokat okozhatnak. (Például felvillan a kocsinkban az olajlámpa).

9. Hagyjuk, hogy a gyerekek órákon keresztül nézzenek TV-t, mert túl fáradtak vagyunk belemenni velük a konfliktusokba, vagy nincsen energiánk velük foglalkozni.

10. Ébredéskor fáradtnak érezzük magunkat.

11. Ha van egy partnerünk és próbálja nekünk jelezni a párkapcsolati problémáit, akkor nehézen, vagy egyáltalán nem tudunk rá figyelni. Nincs arra energiánk, hogy az érzelmi és gondolati szükségleteit kielégítsük.

12.. Minden nap töltünk el úgy időt, hogy közben azt érezzük, hogy csak elvesztegetjük az életünket azzal a tevékenységgel. Például túl sok időt töltünk különféle közösségi médiafelületeken. Ezeket a tevékenységeket nem érezzük kielégítőnek, mégis csináljuk. Nincs energiánk arra, hogy ezt a szokást megtörjük és egy másik tevékenységet folytassunk helyette.

13. Nincs energiánk arra, hogy célokat jelöljünk ki magunknak. Például arra sincs erőnk, hogy átgondoljuk, hogy hogyan fogjuk a szabadságunkat eltölteni. Vagy például egy könyvet időre vissza kell vinnünk, gondolunk is rá mindennap, de mégsem tesszük meg. Közben eltelik a határidő, de mi mégsem teszünk semmit.

Mit is tehetünk a kimerültség ellen?

  • Nagyon fontos, hogy először tisztázzuk, hogy minden rendben van-e az egészségünkkel, tehát először konzultáljunk az orvosunkkal és az előírt vizsgálatokra menjünk el!
  • Legyen több olyan nap a héten, amikor korán - nagyon korán fekszünk le aludni
  • Fektessünk magunkba is energiát, próbáljunk meg unatkozni is néha. Ahelyett, hogy másoknak igyekszünk megfelelni, gondoljuk át, hogy mi is pontosan a mi igényeink, amiket már régóta nem elégítünk ki!
  • Próbáljunk meg az eddigiektől eltérő megküzdési módokat is. Például, ha sok önsegítő könyvet olvastunk, de még mindig nem találtuk meg a megoldást, akkor próbáljunk meg egy pszichológushoz, vagy bármilyen segítő szakemberhez fordulni.
  • Próbáljunk ki olyan megküzdési módokat is, amelyek korábban működtek nekünk, de ma már nem használjuk. Ha korábban valamilyen testmozgás segített, de ma már nem gyakoroljuk, akkor próbálkozhatunk vele ismét.

Fontos, hogyha tartósan kimerültnek érezzük magunkat, akkor érdemes orvossal és pszichológussal is felvenni a kapcsolatot.