Kommunikációs gátak és serkentők

Szerző: Csizi András mentálhigiénés szakember - 2015. október 19. 14.40
Bár a lentiek elsősorban a segítő szakmában dolgozóknak nyújtatnak támpontot, de úgy gondolom, hogy minden emberi kommunikációs helyzetben tudatosíthatók, használhatók a Normalitás-hoz és a Lelki egészség-hez írtakhoz hasonlóan segítenek eligazodni, megfigyelni magunkat: „hogyan is kommunikálok?”
Mivel ezek a kommunikációs gátak és serkentők egyfajta lelki állapotot, hozzáállást is tükröznek, így ha valamelyik irányba elmozdulást tapasztalunk magunkon, érdemes segítséget kérni annak feltárásában, hogy mi lehet az oka.
Kommunikációs gátak:
1.Parancs, utasítás, irányítás, figyelmeztetés, fenyegetés: A "külső vezérlés" következtében a kliens (tudattalanul?) azt érzi, hogy ő nem fontos, nem elfogadható. Ezen kívül az autoritás félelmet kelt, illetve paradox reakciót vált ki: a határok "próbálgatását".
2.Prédikáció, megleckéztetés, "kellene", "jobb lenne, ha " típusú mondatok: A hatalomra, kötelességre való hivatkozás általában ellenállást szül, a "nem bíznak bennem" érzetét kelti.
3.Tanácsok, megoldási javaslatok: Ezeket a kliens úgy dekódolja, hogy "nem vagyok képes önálló megoldásra". Másfelől az ilyen tanácsadói módszer függőséget alakíthat ki a kliensben.
4.Tanítás, kioktatás, logikus érvelés: Az ilyen tanácsadói viselkedés a kliensben kisebbségi érzéseket szül, mivel azt érzi, hogy ő "tudatlan".
5.Bírálat, kritika, helytelenítés, biztatás: Olyan érzést kelt a kliensben, hogy ő "alkalmatlan", "érzéketlen", ezért az ilyen tanácsadói kommunikáció a klienst érzelmei eltitkolására készteti. Más esetben pedig haragot, védekezést vált ki belőle.
6.Dícséret, egyetértés, pozitív értékek visszajelzése: Ha a dícséretbe foglalt ítélet nem egyezik az énképpel, a kliens manipulációnak érzi a tanácsadó visszajelzését. Ezek a kommunikációs formák a tanácsadó felsőbbrendűségét fejezik ki. (Mint aki abban a helyzetben van, hogy más alkalmasságát, erényeit meg tudja ítélni.) Az elismerés alacsony önértékelésű személyeknél függőséget is okozhat.
7.Szidás, megbélyegzés, kifigurázás: Hatásai hasonlóak a 6. pontban már említettekhez.
8.Értelmezés, elemzés, megállapítás: A kliensben a "mindenható tanácsadó átlát rajtam" érzetét keltheti. Ha az ilyen visszajelzések találóak, akkor a kliens védtelennek érzi magát, ha pedig nem helytállóak, dühöt vált ki.
9.Biztatás, rokonszenv, vigasztalás, támogatás: Ilyen kommunikáció a felszínen segít, de a kliens számára azt jelenti, hogy a tanácsadó nem érti meg őt. Ha ezek ellenére mégis negatív érzései vannak a kliensnek, azok számára kényelmetlenek és azt sugallják, hogy „ne érezz így”.
10.Kérdezgetés, vallatás: A direktív gesztusok bizalomhiányt, gyanakvást szülnek (illetve a tanácsadó részéről ebből táplálkoznak).
11.Visszavonulás, kizökkentés, gúnyolódás, humorizálás, a figyelem elterelése: Ilyenkor a kliens azt érzi, hogy "nem vagyok fontos", "nem kapok tiszteletet." Ezek a gesztusok rombolják az önértékelést.
Kommunikációs serkentők:
- Passzív hallgatás, csend
- Megerősítő reakciók (bólogatás, hümmögés)
- "Ajtónyitogatás", beszédindítás ("hallgatom, figyelek")
- Aktív hallgatás (más szóval értő figyelem)
- Visszacsatolás (ismétlés, újrafogalmazás, összefoglalás, sűrítés, egyes elemek kiemelése, a közölt gondolatokhoz társuló érzelem megfogalmazása)
- Tisztázó kérdések (melyek a helyzet jobb megismerésére irányulnak)
- Nyitott kérdések (amelyek nem egyszavas: „igen”, „nem” választ igényelnek)
- Képek és szimbólumok
- Én-feltárulkozás, én-üzenet (a tanácsadó személyes tapasztalatokat oszt meg a klienssel)
Kapcsolódó tartalmak

Karácsony előtti stresszcsökkentés
2019. december 8. 17.33
A karácsony sokak szemében a meghitt, békés együttlétről és a közös ünneplésről szól, az előtte lévő, közel egy hónapos időszak ezzel szemben a rohanásról, stresszről, kapkodásról és az idegeskedésről. Ez a cikk segíthet abban, hogy a karácsonyi készülődés és így az ünnep is stresszmentesebb, nyugodtabb legyen.

Nincs mentés! - avagy az iskolai késelés margójára
2019. december 8. 15.51
Össztársadalmi bűnpártolás. Ha sarkítva akarnám meghatározni, mi zajlik a győri iskolai késelés kapcsán, ez jut az eszembe. Végtelenül naiv voltam, amikor arra kértem a szakértőket (pszichológusokat, pszichiátereket), hogy kivételesen ne akarják megmagyarázni a történteket.

X, Y, Z generáció a munkahelyen – hogyan tudn(án)ak harmonikusan együtt dolgozni?
2019. december 7. 23.23
Önök közül bizonyára sokan látták „A kezdő” (The Intern) című filmet Robert de Niroval. Akik nem látták, azoknak is érdemes megnézni. Egy start-up cég nyugdíjas gyakornokot alkalmaz, akit a fiatal kollégák először fenntartással kezelnek, a háta mögött összesúgnak, de aki végül remekül beilleszkedik a közösségbe, sok kolléga számára igazán hasznos tanácsokkal szolgál és ő is remekül érzi magát a munkahelyen.