Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Kitartó edzés, vagy exorexia?

Hollósy-Vadász Gábor képe
Ellenőrzött szakember

A mai világban a legtöbben nagyon keveset mozognak, tartósan fentálló mozgás szegény életmódot folytatnak. Az exorexia a súlyos edzésmániára utal, amikor az edzés a kliens számára egy nagyon erőteljes függőséggé alakul át, ezzel jelentős szenvedést okozva. Az exorexia egy testképzavar, ami mögött a túlzásba vitt sport áll. Viszonylag ritka zavarról van szó, a lakosság 0,3-0,5 százalékát érinti.

A kialakulásának számtalan oka lehetséges. Ezek közül az egyik a társdalom testképpel szemben támasztott elvárása. A 21. századi társadalomban szinte mindennél fontosabbá vált a jó kinézett és megjelenés, ez annyira jelentős hatássá vált, hogy gyakran implicit módon az álláspályázatokhoz kapcsolódó felvételi eljárás során is jelentős előnyben vannak azok, akik megfelelnek bizonyos társadalmi elvárásoknak a testképet illetően. Az egyén szintjén ez gyakran teljesítménykényszerként jelentkezik, aminek a hatására sokan kezdenek drasztikus diétába és erőteljes sportolásba. Ha a diéta és a testmozgás drasztikusan megemelkedik, illetve túlzsába visszük, az kiválthat egyfajta pszichés zavart, illetve testi tünetek is megjelenhetnek pl. izomszakadás, a drasztikus diéta miatt eszméletvesztés.

Az exorexia egyik legjelnemzőbb tünete, hogy a kliens a végtelen mennyiségű edzés és a drasztikus diéta ellenére se elégedett a testképével, mert pl. továbbra is kövérnek látja önmagát, vagy nem elégedett az izomtömegével és annak eloszlásával. Ennek a következménye az egyre intenzívebb és abszolút nem szakszerű edzés módszerek alkalmazása, ami általában sérüléshez, vagy jelentős fizikai fájdalomhoz vezethet. Gyakran az exorexiaval érintett személynek nincsen betegségtudata, így nem gondolkodik azon, hogy változtasson az edzésén, életmódján. Több kutatás is megfigyelte, hogy gyakran az exorexiaval érintett személy jelentős szorongást, frusztrációt él át, ha nem tud számára megfelelő mennyiségben és intenzitással edzni, vagy ki kell hagynia egy edzést. Szélsőséges esetben a személy csak az edzésre fókuszál, megszakítja kapcsolatait barátaival, rokonaival, nem jár el dolgozni, élete beszűkül, gondolatai folyamatosan az edzés körül járnak, akkor is, amikor egyébként nem sportol (pl. párjával kettesben mennek el egy programra).

Az exorexia kialakulásában szerepet játszik az önbizalomhiány, vagy valamilyen probléma előli elmenekülés. Emiatt, az egyik legjobb módszer az exorexia megelőzése céljából, ha kliensnek több forrásból táplálkozik az önbizalma, illetve a sikerességet az élet több területén is megélheti pl. munka, hobbi, család, barátok között. Szintén segít a zavar kialakulásának a megelőzésében az önismeret, tudjuk mit szeretnénk elérni, mire vagyunk képesek, mik a céljaink.

Ha már kialakult a zavar, akkor érdemes átgondolni az életmódunkat, azt, hogy mi okozza az életvezetési problémákat, illetve hogyan tudnánk ezeken változtatni. Ehhez nyújthat támogatást, ha a testünkről alkotott képet megpróbáljuk úgy átalakítani, ahogy az nekünk megfelelő, ahogy mi jól érezzük magunkat, függetlenül a környezet elvárásától, vagy az aktuális divat irányzatoktól pl. egy fiatal nőnek bizonyos magasság mellett bizonyos súllyal kell rendelkeznie stb. A zavar leküzdésében jelentősen tud segíteni az érzelmileg kiegyensúlyozott és szeretettlejes családi élet és a jól működő párkapcsolatis.

Hollósy-Vadász Gábor