Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Kismama relaxáció

Hazai Melinda képe
Ellenőrzött szakember

Várandós és kismama relaxáció

Az autogén tréning módszerről általában

Az autogén tréning a nyugati kultúrában elterjedt sokféle relaxációs eljárás őse, elsőként kidolgozott alapformája. Európában a legelterjedtebb ellazító technika, melyet J.H.Schultz, berlini pszichiáter dolgozott ki 1920-32 között. A módszer gyökerei a jógáig, és a hipnózisig nyúlnak vissza. A hipnózistól abban különbözik, hogy a gyakorló személy itt önmagát befolyásolja, autoszuggesztív módon, így az akaratlanul irányított testi funkciókat (pl. szívműködés, légzés, izomellazulás)befolyása alá vonhatja.

Az autogén tréning valójában koncentrált ön-ellazítás, azaz önerőből végzett hatékony tréning, mely rendszeres gyakorlásával testi, lelki és szellemi síkon, valamint az önismeretben is fejlődés várható.

 

Az várandósság és gyermekágyi időszak lehetséges problémái

A várandós kismamák számtalan testi változással, funkcióváltozásokkal, esetleg fájdalmakkal szembesülnek. Ezek elfogadásában, sőt pozitív irányú befolyásolásában sokat tud segíteni az autogén tréning gyakorlása.

A testi panaszok mellett nem ritkák az alvászavarok (éjszakai ébredések, elalvási nehézségek), a hangulatingadozások (szorongás, ingerültség, depresszív hangulatok), a testi- lelki fáradtság, kimerültség,

Maga a szülés is jelenthet egy félelemkeltő jövőbeli élményt, a fájdalom elfogadása, megélése nem mindenkinek könnyű feladat.

Relaxációban lehetőség van az úgynevezett pozitív önszuggesztív mondatok begyakorlására, melyek segíthetik, gyorsíthatják a vajúdás és a kitolás folyamatait, könnyebbé tehetik a fájdalom természetes elfogadását.

A szülést követően, a gyermekágyi időszakban sem mindig egyszerű a pihenés, regenerálódás, energiával való újra töltődés. Hetekkel, hónapokkal a szülés után a kimerültség, az anyaság és a gyermekgondozás megerőltetései testi-lelki terheket róhatnak a nőkre, ilyenkor több órás alvást pótol egy mindössze tíz-tizenöt perces relaxáció. Ilyenkor az édesanya feltöltődhet, erői egy saját, mélyről jövő belső erőforrásból merítve megújulnak.

 

Rövidtávon tapasztalható élettani hatások

  • Izomlazulás, erek tágulása, vér koleszterintartalmának csökkenése, endorfin (boldogsághormon) tartalmának növekedése
  • Szívdobogás nyugodtabbá válása, enyhe vérnyomás csökkenés
  • Alfa agyhullámok túlsúlya
  • Gyomor-bélmozgás normalizálódása
  • Áttolódás a mélyebb, hasi légzés felé, légzés normalizálódása

Hosszú távú élettani hatásai, a szülés során felhasználható előnyök

  • Hosszú távon pihentebb, nyugodtabb lelkiállapot jön létre, mely a rendíthetetlen nyugalom fegyverével védi a kismamát a mindennapi stressz helyzetek ellen
  • Az akaraterő növekszik, a tűrőképesség fokozódik
  • A fájdalomérzet csökkenthető
  • A testi folyamatok akaratlagosan befolyásolhatókká válnak, így a kismama képes lesz reflexesen az izomtónusát, légzését, szívműködését, vérkeringését akaratlagosan szabályozni
  • A szülésnél is nagy segítséget jelent, hogy a kismama el tudja lazítani izmait, a szülőcsatorna jobban tágul, mély, hasi légzéssel saját testében rejlő fájdalomcsillapító hatásokat is kihasználhatja

Pszichés történések a relaxáció során

  • A test nyugalmi helyzete és az izomellazulás már a gyakorlás elejétől kezdve jobb közérzetet kelt, lelki megnyugvást ad
  • Létrejön egy nyugodt, megengedő, elfogadó és befogadó lelkiállapot, melyet a stressz helyzetek egyre kevésbé tudnak megrendíteni
  • Mentális kapcsolat jön létre a magzattal, valamint különböző testtájakkal, szervrendszerekkel
  • Belső testi történésekre való nagyobb érzékenység alakul ki
  • Lelki eredetű testi zavarok csökkennek, hiszen a szervezet belső, öngyógyító folyamatai aktiválódnak
  • A szervezet ereje növekszik, ellenállóbbá válik a fertőzésekkel szemben, valamint a regeneráció, a testi-lelki felépülés gyorsabb lesz
  • A befelé figyelés segítségével az emlékezeti, fantázia folyamatok megélénkülnek, a tudattalannal való kapcsolat javul (színesebb álmok, növekvő kreatív energiák)
  • Asszociációk szabaddá, a gondolkodás szemléletesebbé, képszerűbbé válik, a fantázia élénkül.

A várandós és kismama relaxációs tréning során heti rendszerességgel találkozunk három hónapon át, az 50 perces foglalkozások során szakpszichológiai vezetés biztonságában készségszinten elsajátítják az önellazító technika 12 lépését. Ezalatt az otthon végzett gyakorlásokat naplószerűen vezetik, a találkozások során közösen kielemezzük a testből jövő érzeteket, megfejtjük a tudattalan egyedi szimbólumnyelvén kapott üzeneteket.