Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Kiégés megelőzése

Velez Csaba képe
Ellenőrzött szakember

A kiégés egy meglehetősen általános probléma, ami nem igazán új keletű, mégis mostanában kezdtek csak el jobban foglalkozni vele. Ez az állapot tulajdonképpen annyit jelent, hogy az emberek belefásulnak a hétköznapokba, nem találnak igazi örömöt az életükben, nem tudnak teljesen kikapcsolni, pihenni, relaxálni.

Ez hosszú távon komoly probléma, mert bárhonnan indul is, az élet minden területére kihathat, és ha nem foglalkozunk vele, súlyos depresszióhoz is vezethet. A kiégést kezelni azonban nem könnyű, amivel sokkal többet tehetünk, az a megelőzés. Ha tudunk a probléma létezéséről, és komolyan vesszük, rengeteget tehetünk azért, hogy elkerüljük, és ezáltal egy boldogabb, minőségibb életet éljünk.

Kiégés a párkapcsolatban

Gyakori gond, hogy a párkapcsolatokban jelentkezik a kiégés. Több éve együtt élő párok esetében nem ritka, hogy a kapcsolat ellaposodik, unalmassá, megszokottá válik. Végül a felek azt veszik észre, hogy már csak élnek egymás mellett, de nincs közöttük valódi, tartalmas kapcsolat, nem beszélgetnek, nincsenek közös programok, esetleg a szexuális együttlétek is ritkulnak, vagy teljesen elmaradnak. Sokan tévesen azt hiszik, hogy ez elkerülhetetlen. Valójában azonban nagyon is sokat tehetünk azért, hogy ez ne történjen meg: ha nem vesszük készpénznek a másik jelenlétét, újra és újra meghódítjuk, kedveskedünk neki, azzal fenntarthatjuk az érdeklődést. A rendszeres közös programok szervezése, újdonságok kipróbálása is gondoskodik a folyamatos közös élményekről, ezek pedig szintén nem hagyják, hogy unalmassá váljon a kapcsolat.

Kiégés a munkában

Ez legalább olyan gyakori, mint a párkapcsolati kiégés. Fásultan, kedvetlenül járunk be dolgozni, alig várjuk, hogy vége legyen a napnak, és már vasárnap reggel rosszul érezzük magunkat attól, hogy hétfőn dolgozni kell menni. A megelőzésben a megfelelő munkahely sokat segít: ha szeretjük, amit csinálunk, és jó a légkör, kisebb a kiégés esélye. Mivel azonban ez nem mindig adott, azt is megtehetjük, hogy biztosítunk magunknak munkaidőn kívül időt azokra a dolgokra, amiket igazán szeretünk, és amik feltöltenek, így nem érezzük azt, hogy csak kellemetlen kötelességből áll az életünk. Bizonyos időközönként egy hosszabb nyaralás, szabadság is jól jöhet, mikor nem is gondolunk a munkára, csak magunkra koncentrálunk.