Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A kiégés lélektana

Szabó Renáta képe
Ellenőrzött szakember

A kiégés (vagy burn-out) a „hivatás depressziója”, a szakmai kimerülés tünetegyüttese.  Bármely szakmában megjelenhet, de legjellemzőbb a segítő, szociális, egészségügyi területeken, ahol nap mint nap emberekkel van  kapcsolatban a munkavállaló. Kiégést nem csak hivatással összefüggő szerepekben lehet megélni, hanem a magánéletben is (házasságban, szülői, vagy női szerepeinkben is).

A jelenségnek számos megjelenési területe lehet:

- fizikai (úgy mint pl.: fáradtság, testi betegségek, magas vérnyomás)

- érzelmi (depresszív érzések, düh, elszemélytelenedés, önvád, ellenállás a változások iránt)

- intellektuális (sérül a döntéshozó képesség, és az információfeldolgozás, megjelenhet a határidők tartásának nehézsége, vagy épp a másik véglet, túlórázás)

- szociális (a munka és a magánélet határai elmosódnak, visszavonulás a társas kapcsolatoktól)

 

A kiégés kialakulása mögött olyan tényezők állhatnak, mint pl.: rossz munkakörülmények, megbecsülés hiánya, alacsony jövedelem, munkahelyi frusztráció, teljesítményről való visszajelzés hiánya, monotónia, érzelmi megterhelés.

A jelenség kialakulásának folyamatában jellemzően a kezdeti lelkesedést realizmus, és kiábrándulás követ, ahogy a személy szembesül a munkahely és a hivatás nehézségeivel. Ezt követően jelenik meg a frusztráció, majd a folyamat végén az apátia, amikor a munkavállaló a saját egyéni, majd a hivatás hatékonyságát kérdőjelezi meg.  Ekkor a személy jellemzően visszavonja erőfeszítéseit és kerüli a szakmai kihívásokat.

Ugyan a kiégés leghatékonyabb terápiája a megelőzés, kezelésével is foglalkozni kell. Más és más kezelési lehetőségek vannak attól függően, hol tart az egyén a kiégés kialakulásának folyamatában Többféle irányban is elindulhatunk mind egyéni, mind szervezeti szinten. Egyéni szinten lehetséges kiút az érzelmi megközelítés mellett egy racionálisabb problémamegoldást alkalmazni a nehéz helyzetek kezelésében. A stagnáció szakaszában a továbbképzések, tréningek is kimozdíthatják a személyt a kiégés felé vezető útról. Szervezeti szinten pl.: a csoporton belüli támogatás növelése lehet az, ami a kiégés ellen hat. Segíthetnek még a világos, jól kommunikált követelmények, a teljesítményről való folyamatos visszajelzések.