Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A kialvatlanság 7 kellemetlen hozadéka

Velez Csaba képe
Ellenőrzött szakember

Elegendő alvásra nemcsak azért van szükségünk, hogy jobban teljesíthessünk a munkában, és türelmesebbek legyünk családtagjainkkal. Napi 7-8 óra alvással elkerülhetjük az alábbi kockázatokat.

1, Nő a balesetveszély

A kialvatlanság következtében számtalan baleset történik, többek közt a közutakon. Az álmosság ugyanúgy növeli a reakcióidőt, mint az ittas állapot. Egy amerikai statisztika szerint az Egyesült Államokban évi 100 ezer ütközés és 1550 baleseti halál oka a kialvatlanság. A munkabalesetek szintén gyakoribbak az álmos munkatársak körében.

2, Kevésbé fog az agy

Az alvásnak a gondolkodásban és a tanulásban is komoly szerepe van. A kialvatlanság rontja a kognitív funkciók működését: csökkenti a figyelmet, a koncentrációt és a problémamegoldó-képességet. Illetve, alvás közben „égnek be” a nappal megtanultak az agyba, így ha nem pihenjük ki magunkat, nem fogunk olyan jól emlékezni arra, amit előző nap tapasztaltunk.

3, Nő a szívproblémák esélye

Az alvási nehézség és a kialvatlanság növelheti a szívproblémák, mint a szívroham, a szívelégtelenség, a szabálytalan szívverés, a magas vérnyomás és a stroke kockázatát. A statisztikák szerint az inszomniás betegek 90 százalékának van valamilyen más egészségügyi problémája is.

4, Csökken a libidó

A kialvatlanság következtében a csökkenő energia, az álmosság és a növekvő feszültség miatt a páciensek kevesebb érdeklődést mutatnak a szexben. Az alvási apnoe szintén hatással van a libidóra: egy 2002-es kutatás szerint az alvási apnoés férfiak tesztoszteronszintje alacsonyabb.

5, Nő a depresszió kockázata

Az alvás hiánya következtében idővel a depresszió tünetei is megjelenhetnek. Egy 2005-ös amerikai felmérés szerint azok, akiknél depressziót vagy szorongást diagnosztizáltak, kevesebb mint 6 órát aludtak naponta.

6, Gyorsabban öregszik a bőr

A kialvatlanság bőrre gyakorolt hatásait már egyetlen álmatlanul töltött éjszaka után is tapasztalhatjuk: a bőr veszít rugalmasságából, a szem körül pedig puffadttá válik. Ha ez rendszeresen megismétlődik, újabb ráncok és sötét karikák alakulhatnak ki.

7, Kialvatlanság súlygyarapodást okoz

Számos kutatás mutat rá. hogy komoly összefüggés van a súlygyarapodás és a kialvatlanság között. Az összefüggés okai lehetnek a megnövekedett cortizol (stresszhormon) szint, továbbá a felborult glukóz háztartás. Számos endokrinológiai változást is okoz az elégtelen alvás, melyek mind kapcsolhatóak a túlsúlyhoz.

A fentiek miatt is fontos, hogy eleget aludjunk: ha ez az állandó feszültség miatt nem megy, sajátítsunk el egy hatékony stresszkezelési technikát, például jógázzunk vagy meditáljunk, használjunk stresszkezelő légzést, sportoljunk, mozogjunk sokat a szabadban.