Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Karácsony előtti stresszcsökkentés

Iványuk Áron képe
Ellenőrzött szakember

A karácsony sokak szemében a meghitt, békés együttlétről és a közös ünneplésről szól, az előtte lévő, közel egy hónapos időszak ezzel szemben a rohanásról, stresszről, kapkodásról és az idegeskedésről. Ez a cikk segíthet abban, hogy a karácsonyi készülődés és így az ünnep is stresszmentesebb, nyugodtabb legyen.

A leggyakoribb hiba, amit ilyenkor elkövetünk, hogy egy tökéletes ünnepet szeretnénk és ennek érdekében túlvállaljuk magunkat: 6-7 féle fogás és több kilónyi sütemény elkészítése, december 24 és 26 között pedig féltucatnyi rokonlátogatás vár ránk, mert úgy érezzükm, a karácsony csak akkor lesz igazi, ha ezt mind belezsúfoljuk, magunknak pedig egy percnyi időt sem hagyunk, hogy lelassuljunk, pihenjünk, feltöltődjünk és összegezzük magunkban az elmúlt évet, valamint lassan elkezdjünk felkészülni a következőre. Az igazság az, hogy az ünnepnek sem tökéletesnek, sem "igazinak" nem kell lennie, hiszen teljesen elég, ha a karácsonyi időszak egyszerűen békés és boldog, a maga tökéletlenségeivel együtt is. Az igazi karácsony pedig kitaláció, mégis ki mondaná meg, hogy a karácsonynak milyennek kell lennie? A cikkben is mindössze arról tudok írni, hogy milyen ne legyen: olyan, ami még a hétköznapi munkanapoknál is stresszesebb, jobban kikészít minket, mint egy bosszantó betegség, illetve többet veszekszünk alatta, mint egy valóságshow szereplői a tévében. Ehhez a következőkre érdemes figyelnünk:

  1. Különítsük el a saját igényeinket másokétól! Fontos világosan látnunk, hogy a készülődés során mi az, ami nekünk is örömet okoz, és mi az, amit csak meg kell tennünk, mert úgy érezzük, mások elvárják tőlünk. Persze kötelességeink az év minden napján vannak, a fontos az, hogy ezek egyensúlyban legvyenek azokkal a dolgokkal, amik a mi örömünktől szólnak. Segíthet, ha listát készítünk, amin látjuk, hogy az előttünk álló teendők nincsenek-e túlsúlyban azokkal a dolgokkal, amik segítenek ellazulni. Fontos, theát, hogy ilyenkor is legyen elég énidőnk.
  2. Az énidő mellett próbáljunk minél több miidőt kialakítani. Ez azt jelenti, hogy minőségi időt töltünk a számunkra fontos emberekkel, mert ez is egy módja a stresszcsökkentésnek. A karácsonyi készülődés, ha nem egyedül, magunkra hagyva csináljuk, hanem a családdal, vagy barátokkal közösen, izgalmas, kikapcsolódást nyújtó programmá is válhat.
  3. Gazdálkodjunk az időnkkel! Készítsünk tervet arra vonatkozóan, hogy mire mennyi időt szánunk, mert ez segíthet a kapkodás és idegeskedés elkerülésében. Ha túl soknak érezzük a teendőket, próbáljunk lefaragni belőlük és mérlegelni, hogy mik azok a dolgok, amik tényleg fontosak és mik a kihagyhatók.
  4. Próbáljuk megfogalmazni, hogy számunkra miről szól a karácsony, hogyan szeretnénk eltölteni és ezt tartsuk szem előtt az ünnepi készülődés és a karácsonyi napok során is! Ez azért fontos, mert könnyen felülkerekedhet rajtunk a stressz, ha nem figyelünk arra, hogy időnként kicsit megálljunk és végiggondoljuk azt, hogy mi hogyan szeretnénk ünnepelni és mit teszünk meg ezért.