Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Jelenlét (I. rész) – Problémamegoldás és a jelen

Polla Adrienn képe
Ellenőrzött szakember

Angolul a jelen úgy hangzik ’present’, ami annyit tesz: ajándék. Sokszor halljuk, benne lenni abban, amit csinálunk, jó dolog, mégis gyakran nehezen koncentrálunk kizárólag arra, amit éppen teszünk. Elkalandoznak a gondolataink, kevés az inger az ’itt és mostban’ a megszokott agyi aktivitásunkhoz képest.

Először tekintsük át, miért nem tudunk mindig jelen lenni.

Az agyunk egy problémamegoldó szerkezet. Segít nekünk, mert az előttünk álló nehézségeket, kihívásokat, megoldhatóvá alakítja át. Azonban ellenünk is fordulhat. Ez akkor következik be, amikor túl vagyunk pörögve, nem tudjuk leállítani a problémamegoldást, és az agyunk akkor is problémákat generál, amikor valójában semmi oka erre.

Az agyunk folyamatos használata pedig akadályozza, hogy megéljük a jelent az önmaga teljességében. Hozzájárul a folyamatos agyműködéshez az is, hogy a XXI. század az ingerek elárasztásán keresztül kísérel meg hatni ránk. A rengeteg reklám, zaj, mozgás, mind-mind leköti a figyelmünket, és ha nem vesz körül „ingerdömping”, hiányolni kezdjük. Amint az ingerhiány fellép, agyunk problémának érzékeli azt, ezt is úgy igyekszik ’megoldani’, hogy előszed valahonnan egy még meg nem oldott problémát, feladatot, vagy ha nincs ilyen éppen, generál egyet.

Mit tehetünk mi, ha ebbe nem akarunk belenyugodni, és igenis jelen akarunk lenni abban, amit csinálunk?

Sokszor hallani, hogy saját sorsunk irányítói vagyunk, mi döntjük el, mit akarunk az életünkben és mit nem. Valóban, viszont nem tanítják az iskolában, hogy a gondolatainkkal is megtehetjük ugyanezt – irányíthatjuk őket -, ezért ez viszonylag kevés embernek jut eszébe. És ha eszébe is jut, lehetetlen feladatnak érződik átvenni a kontrollt önmagunk felett, hiszen a gondolataink úgy tűnik, össze-vissza kalandoznak. Ha azonban megértjük a paradoxont a gondolkozásunkban, és céljainkban, egykettőre belekerülhetünk a jelenbe.

Mi a célunk az életben? Általában a boldogság, harmónia, béke, nyugalom megélése, és még sorolhatnánk a kellemes és jó lelki állapotokat. Hol lehet ezeket megélni? A jelenben. Hogyan érhetjük el, hogy mindezt át tudjuk élni a jelenben? (És itt jön a csavar, mert bekapcsolódik az agy.) Úgy élhetjük át mindezt a jót a jelenben, ha előtte megoldunk minden problémámat. Ismerős, igaz? „Akkor lehetek boldog, ha…” vagy „Akkor sikerül megnyugodnom, ha…” Azonban ha ezen problémák megoldáson törjük a fejünket a jelenben, nem lesz időnk megélni azt! Így csap be bennünket az agyunk, és blokkolja a ’minden rendben van’ megélését. A problémamegoldásra való koncentrálás önmagában ellehetetleníti, hogy itt és most legyünk.

A problémákat természetesen célszerű megoldani – ha tudjuk –, viszont ha észleljük, hogy csak felesleges dolgokon gondolkodunk (ez is gyönyörű szó: gond-ol), megvonjuk magunktól a lehetőséget, hogy jelen legyünk. A jelen átélése természetesen nem mindig a béke és a szél susogásának átélése a természetben. Éppúgy jelentheti egy étel jóízű elfogyasztását és a barátunkkal való mély beszélgetést is. A lényeg: teljes bevonódással koncentráljuk arra a tevékenységre, amit éppen végzünk.

A következő részben arról lesz szó, hogyan, és milyen technikákkal segíthetjük önmagunkat a jelenünkbe.