Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Internetes játékok III. rész

Pakai-Szűcs Réka képe
Ellenőrzött szakember

A virtuális világok játékosainak köre számos kutató érdeklődését keltette már fel. Kikből lesznek Sims és Second Life játékosok? Van-e különbség az offline és az online játékmenetet játszók között?

A cikksorozat első része ide katintva található.

 A vizsgálatok arra engednek következtetni, hogy a többség mindkét üzemmódban egyaránt szívesen játszik, lényeges összefüggés inkább az internethasználatban rejlik. Ugyanis azok, akik rendszeresen használják az internetet, azok többsége (75%) állandó felhasználója valamely virtuális játéknak (Csepeli, Prazsák, 2010). További kapcsolatot lehet felfedezni a felhasználók iskolai végzettsége szerint, mivel minél alacsonyabb az egyén iskolai végzettsége, annál valószínűbb, hogy számítógépes játékokat játszik. Ezeknek az elemeknek leginkább a tanulók felelnek meg, hiszen legtöbbjük iskolakezdés idején már tudja használni a számítógépet és különös vonzalommal bír egyébként is mindenféle elektronikai eszközre vonatkozóan, továbbá rendszeres internethasználók és koruknál fogva még alacsony iskolai végzettséggel rendelkeznek. A megszerzett iskolai végzettség növekedésével pedig fokozatosan csökken azoknak a köre, akik virtuális játékokkal játszanak (Csepeli, Prazsák, 2010).

Van egy másik aspektusa is a felhasználók körének, mégpedig a családi állapot tekintetében. Hiszen egyetemet végzett felnőttek közül is akadnak olyanok, akik szenvedélyes játékosaik valamely digitális játéknak. Az erre vonatkozó megfigyelések kimutatták, hogy a játékosok nem a házasságban élők köréből kerül ki, hanem az élettárssal együtt élő elváltak, élettárssal élő nőtlenek/hajadonok és a szinglik. Ez arra enged következtetni, hogy a laza élettársi kapcsolat és az egyedülálló életmód nagymértékben kedvez a számítógépes játékok használatának (Csepeli, Prazsák, 2010).

További érdekesség, hogy virtuális játék leginkább a kisvárosokban, községekben élőkre jellemző, amely összefüggésben lehet azzal, hogy kevesebb lehetőségük van az újabb társas kapcsolatok kialakítására, hiszen a számítógépes játékhasználat és a társas kapcsolatok között összefüggést találtak (Lo et al., 2005). Az online játék újabb lehetőségekkel bővíti a felhasználó társas terét, amellyel képes hosszabb időre a gép elé szegezni. Ez a leszögelés főleg a fiatalok számára lehet veszélyes, akik még nem képesek mértéket szabni tevékenységüknek, azonban a virtuális játék alapjában véve nem veszi el az energiát más fizikai térben folytatható tevékenység elől (Csepeli, Prazsák, 2010).

A cikk ide kattintva folytatódik...

 

Pakai-Szűcs Réka klinikai pszichológus, pár- és családterápia