Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Internetes játékok I. rész

Pakai-Szűcs Réka képe
Ellenőrzött szakember

Néhány évtizeddel ezelőtt a gyerekek és fiatalok még csattogós lepkével, gombfocival vagy babával játszottak és teljesen ismeretlen fogalom volt a számítógép, amely egy időben egész épületszinteket is elfoglalhatott.

A személyi számítógépek és az internet megjelenésével, majd rohamos elterjedésével a játékgyárak is hatalmas forradalmon estek át, amivel számítógépes játékok kifogyhatatlan tárháza nyílt meg az újabb generációk előtt. Ma már a fiúk nem játszanak kidobóst, hanem komplett hadviselést folytathatnak a második világháborús német hadsereg, ellenséges orosz kémek vagy idegen civilizációk ellen. A fiatalok nem pizsama partyba mennek, hanem LAN-partyn vesznek részt, a lányok pedig virtuális állatkáikat nevelgetik és cserélgetik egymás között.

Környezetemet szemlélve egyre inkább azt látom, hogy a számítógépes játékokkal való találkozás mind korábbra és korábbra tolódik. Gyakorlatilag teljesen megszokott, hogy már 3-4 évesen használják a gyerekek a számítógépet és a testvérek között vérre menő versengés folyik a gépért, vagy 1-1 újabb PC játékért. Mindezt úgy, hogy a betűket még nem ismerik, de mivel erősen motiváltak, autodidakta módon megtanulják a billentyűzetet kezelni annak érdekében, hogy szülői segítség nélkül is kedvencükhöz jussanak. Ezt a jelenséget Csepeli és Prazsák (2010) is vizsgálta, akik arra a következtetésre jutottak a számítógép-használók közel háromnegyede próba-szerencse alapon sajátította el a számítógép-használatot, azaz autodidakta módon tanulta meg annak kezelését, mintegy játékként. További szignifikáns kapcsolatot is találtak a számítógépen folytatott játék és az ismeretek önálló elsajátítása között, azaz a rendszeresen játszók között lényegesen többen vannak azok, akik autodidakta módon tanulták meg a számítógépet kezelni (Csepeli, Prazsák, 2010).

Rengeteg érv és ellenérv szól a fiatalkori számítógép használat ellen és mellett. Az utóbbi években a média igencsak felkapta a számítógépes játékok okozta káros hatásokat, de sajnos csak igen keveset foglalkoznak jótékony hatásaival. Pedig nem csupán a tanulást könnyítő játékok hasznosak, hanem a sokat támadott virtuális szimulátorok is fejlesztik a fiatalokat, amelyekből később előnyt kovácsolhatnak.

A cikk ide kattintva folytatódik...

 

Pakai-Szűcs Réka pszichológus, családterapeuta-jelölt