Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Így javíts a hangulatodon a zene erejével azonnal

Vajai Flóra képe
Ellenőrzött szakember

Ismerős az érzés, amikor kiráz a hideg, valami borzongás fut végig a gerinceden, a kezed lúdbőrözik és talán egy pillanatra meg is áll az idő?

Az ilyen zenei csúcsélmények nemcsak a hangulatunkra vannak közvetlen hatással, hanem a bizsergető testi érzetek átélésével figyelmünket is segíthetik a jelen pillanatra fókuszálni. Tudatos használatukkal hosszú távon is támogathatnak bennünket érzelmi hullámaink szabályozásában.

Csecsemőkkel végzett kutatások úgy találták, hogy az anyai éneklés látványos, mérhető változást idéz elő a kisgyermekek hangulatában: a kortizol, az egyik legfontosabb stresszhormon szintje a baba szervezetében normalizálódik, amikor édesanyja dúdolását hallgatja.

Első találkozásunk a zenével valahol itt, édesanyánk ölében kezdődik, az összekapcsolódás bensőséges pillanataiban. Legkorábbi emlékeink halk háttérzöngéi egy életen át elkísérnek bennünket. Nem csoda hát, hogy a zene felnőttként is azonnal, zsigeri szinten tud megérinteni bennünket a dallam, a harmónia, vagy éppen az aktuális lelkiállapotunkra rezonáló energikus ritmusok formájában. Felidézhet bennünk régmúlt pillanatokat, segíthet átélni az olykor távolinak és elérhetetlennek tűnő emlékeket.  A bizsergető érzés agyunk jutalmazó-központján keresztül azonnal enyhülést hozhat a nehéz mindennapok során.

Hogyan használd tudatosan a zene erejét a kiegyensúlyozottság felé vezető úton?

  1. Keress egy pár szép, színes papírt! Valóságos vagy virtuális emlékeztető is megteszi.
     
  2. Melyik az a zeneszám, dallam, vagy zenemű, ami leginkább lelkesít? Ami erőt ad, energikussá tesz, vagy amitől úgy érzed, legyőzhetetlen vagy. Írd fel a címét a papírra vagy az emlékeztetődbe.
     
  3. Melyik az a zeneszám, dallam, vagy zenemű, ami életed (egyik) boldog időszakára emlékeztet? A gondtalanság, vidámság, tiszta öröm melódiáit keresd. Írd fel a címét a papírra vagy az emlékeztetődbe.
     
  4. Melyik az a zeneszám, dallam, vagy zenemű, ami egy „szeretni és szeretve lenni” pillanatra emlékeztet? Amiről eszedbe jut egy kedves személy, egy néhai ölelés, összebújás vagy összemosolygás. Talán egy meghitt pillanat olyan személlyel, akitől most valami miatt távol kell lenned. Írd fel a címét a papírra vagy az emlékeztetődbe.
     
  5. Amikor nehéz pillanatokon mész át, tedd fel a kérdést: mire van épp a legnagyobb szükséged?
  • Erőre, bátorságra, magabiztosságra? Hallgasd meg az első számot, segíteni fog megtenni azt a bizonyos lépést.
  • A gondtalanság érzetére vágysz? Szeretnél pár percet, amikor leteheted kicsit a mindennapok súlyát? Keresd ki a második számot, és merülj el benne!
  • Hiányoznak a nagy ölelések, valakinek a társasága? A harmadik szám is csak egy kattintásra van, hogy emlékeztessen a kapcsolódás őszinte pillanataira. Ezt a dallamot akkor is használhatod, ha nyugtalannak érzed magad, hiszen az ilyen pillanatok puszta felidézése is megnyugtató hatással bír.

Az ilyen apró trükkök segíthetnek átvészelni a nehezebb pillanatokat, de hosszú távon az igazi változást egy mélyebb önismereti utazás hozhatja meg. Ha úgy érzed, eljött az ideje, elindulnál ezen az úton, és szükséged lenne egy értő útitársra, keress bátran.

 

Felhasznált irodalom:

Shenfield, T., Trehub, S. E., Nakata, T. (2003). Maternal singing modulates infant arousal. Psychology of music, 31 (4), 365-375.

Tihanyi B. T. (2016) A zenei bizsergés pszichofiziológiai háttere és terápiás felhasználása. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológiai Doktori Iskola, Budapest. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika 17 (2016) 1, 19–36