Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A humor, mint megküzdés (sajnos nagyon aktuális)

Sári-Kurán Zsuzsa képe
Ellenőrzött szakember

"A humor is a lélek egyfajta fegyvere az önfenntartásért való harcban, hiszen ismeretes, hogy a humor - mint aligha valami más az emberi létben - alkalmas arra, hogy távolságot teremtsen, felülkerekedjék az adott helyzeten."

Viktor Emil Frankl

 

Nevetni jó, nevetni szeretünk és  a vicces emberek társaságát is előszeretettel keressük. 

Gyakran mondjuk, hogy “csak nevetni tudjak magamon, addig nincs baj”!  És valóban: a humornak a kellemes oldala mellett, létezik egy pszichológiai szempontból is kifejezetten hasznos funkciója, a humor úgynevezett megküzdési stratégia is lehet. 

 

Ha stressz ér minket valahogy oldanunk kell a helyzetet. Ha reggel lekéssük a villamost, feszültek leszünk ki így-ki úgy, de reagál a szituációra. Kiabálhatunk, szoronghatunk felmehet a pulzusunk, vagy éppen pityereghetünk egy kicsit. Ha jól kezeljük a helyzetet, végiggondolhatjuk racionálisan, mi is a következménye a pár perces késésnek és segít-e, van-e értelme feszültnek lenni? Jó esetben ilyenkor csökken a bennünk keletkezett stressz. Ezt hívjuk úgy, hogy kontrolláljuk az érzéseinket. A humor is egy választás lehet a stresszre.

 

A megküzdési képességeink azt mutatják meg, hogyan tudunk egy stresszes helyzettel megküzdeni. Amikor összeveszünk a párunkkal feszültség levezetésként elmehetünk futni, bedobhatunk néhány sört, de az is megoldás lehet, ha szemtől-szembe megbeszéljük a dolgokat. Ezek mind a megküzdési stratégia repertoárunkban szereplő választások. Van aki így, van aki úgy, de oldja a helyzetből fakadó negatív érzéseit. Természetesen a néhány sör bedobása nem feltétlenül hozza ugyanazt az eredményt ( még akkor sem, ha roppant kellemes :) ), mintha fésztufész elmondjuk az érzéseinket a másiknak. 

Sokaktól hallani, hogy “én türelmes ember vagyok, fél évig gyűjtögetem a sérelmeket és utána egyben elmondom az egészet”. Ez a stratégia több szempontból sem túl hatékony. Egyrészt addig a sok feszültség kering bennünk,szorongunk, feszültek vagyunk, másrészt a másik nem fog emlékezni és nem is elvárható tőle, hogy emlékezzen a x hónappal ezelőtti történésekre és az adott akkori érzéseire. A sérelmeket gyűjtögető személy teljes realitásnak éli meg a saját oldalát. kizárva a másik felet és annak érzéseit a helyzetből.  Mivel a másik azt látja hogy nincs probléma, hiszen felé nem jelezték, lehetősége sincs változtatni, vagy belátni, vagy egyszerűen megosztani a saját oldalát.Persze beleállni egy konfliktusba és felvállalni az érzéseinket nehezebb, de megéri. 

A humor abban is segíthet, hogy távolabb kerülünk a problémától, objektívebben leszünk képesek ránézni ugyanarra a helyzetre. A viccelődés közben a problémával járó stressz is csökken bennünk.A humor új perspektívát hozhat be a feszült helyzetbe, ami segíthet a probléma megoldásában. 

 

Te melyik humorstílussal élsz a leggyakrabban? 

 

Ha el kezded megfigyelni magad és a reakciód, könnyen kiderítheted melyik humorstílus jellemző rád leginkább. 

 

Az úgynevezett “kapcsolatépítő” humor: ugratások, spontán viccmesélések mások szórakoztatása. Ez a fajta humor erősíti a kapcsolatainkat, abszolút barátságos humoralkalmazás. Amikor saját feszültségeinket oldjuk, olyankor ” énvédő” humorstílust alkalmazunk. Persze ennek felismeréséhez szükséges azonosítani azt is, hogy most ezt és ezt érzem. Ez lehet akár társaságban, akár egyedül is, lényeg, hogy az élet dolgainak vicces kiemelése történik ilyenkor. A mások kritizálása, mások kigúnyolása szociálisan nem megfelelő helyzetekben történő humorizálás az “agresszív humor”  Ez a humorstílus a társas kapcsolatok kárára történik, miközben az “ént” emeli a középpontba. Az “énnleértékelő” humor szintén agresszív. Úgy próbáljuk megszeretettetni magunkat az ilyen helyzetkben, hogy önbecsmérlő, leértékelő módon viccelődünk saját magunkról. Nevetségessé tesszük saját magunkat és együtt nevetünk a minket kinevetőkkel. Énvédő hatása is van, hiszen a negatív érzéseinket így távol tartjuk magunktól, miközben pozitív visszacsatolást remélünk a környezettől.

 

A családi minta itt is meghatározó        

 

Az, hogy a szüleink, hogyan oldották/oldják meg konfliktusaikat egymással és magukban meghatározó számunkra is. A humor feszültségoldásként való használata verbális és non-verbális szinten is zajlik, amit gyerekként könnyen elsajátíthatunk mintakövetéssel családi mintákból, majd később továbbadunk mi is a gyerekeinknek. Az is megfigyelhető, hogy családon belül hasonló a humorstílus. Természetesen létezik mintamegszakítás a humor tekintetében is. Ha kiskorunkban kigúnyoltak a szüleink, a bántalmazás része volt, hogy vicc tárgya lettünk, nem egyértelmű, hogy felnőttként ez az egy út követhető a számunkra. Önismerettel a minták átdolgozhatóak így nem fogunk agresszív humorral élni. 

 

Természetesen nem minden helyzetben érdemes elviccelni a dolgokat, és ezzel eltávolodni a nehéz szituációtól. Nagyon is fontos az érzések megélése még akkor is, ha olykor-olykor aktuálisan nehéz elviselni őket.  A humor azonban kétségtelenül nagy segítség lehet számunkra egy nehéz helyzet megoldásánál.