Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Hogyan szeressük jól társunkat?

Polla Adrienn képe
Ellenőrzött szakember

Pár- és társkapcsolatainkban is legmeghatározóbb pozitív érzelmünk a szeretet. Ha szeretnek bennünket, fontosnak és értékesnek érezzük magunkat. Jól esik, hogy valakinek valóban számítunk. A kapcsolatok elején általában mindannyian szeretve érezzük magunkat. Később, amikor eltelt egy bizonyos idő, előfordul, hogy a szeretet megélése már nem jelenik meg olyan intenzíven. Tudjuk, hogy továbbra is fontosak vagyunk a másiknak, mégis, kevésbé érezzük. Hogyan történhet mindez?

Gary Chapman úgy véli, hogy a szeretetnek öt fő megnyilvánulási formája létezik. Mindenki számára mind az öt típus jelentőséggel bír, hiszen eltérő kommunikációs csatornákon ugyan, de mindegyik szeretetet közvetít. Az típusok közül aztán valamennyien választunk egy ún. elsődleges szeretetnyelvet. Ez jelöli azt a módot, ahogy a leginkább képesek vagyunk adni és fogadni a szeretetet. Szüleink mintája befolyásolja, hogy leginkább melyik megnyilvánulási formáját értjük a szeretetnek. Nem mindig az övéket vesszük át. Van, hogy éppen az általuk át nem adott módon szeretnénk szeretetet kapni, ezért ezt tanuljuk meg adni is.

Az alábbi öt módon fejezhetünk ki és kaphatunk szeretetet (Chapman, 2011):

  1. Elismerő szavak: ebben az esetben a szeretetnek a szóbeli formáját preferáljuk. Ilyenek a dicséret, bátorítás, szóbeli elismerés, kedves szavak. Pl.: „Nagyon szép, ahogy sminkeled magad.”
  2. Minőségi idő: a szeretet azon formája, amikor valakitől teljes figyelmet kapunk, legyen az akár egy mély beszélgetés során a meghallgatás, vagy egy hosszabb, közösen megélt élmény.
  3. Ajándékok: ha ez az elsődleges szeretetnyelvünk, a tárgyi ajándékoknak örülünk a legjobban. Nem felszínességről van szó. Az tölt el jó érzéssel, hogy a másik fél a nap folyamán valamikor gondolt ránk, eszébe jutottunk. Ezt jelképezi az ajándék.
  4. Szívességek: ha ez fontos számunkra, akkor attól töltődünk leginkább, amikor szerettünk észreveszi, ha valamire szükségünk van, és kérés nélkül, odafigyelésből kisegít bennünket. Ilyen lehet az, amikor fáradtan hazaérkezünk a munkából, és párunk látva mindezt, gyorsan készít nekünk egy forró fürdőt.
  5. Érintés: bármilyen formája a testi érintésnek, mégis leginkább a szexben fejeződik ki. Ha ez az elsődleges számunkra, akkor feltűnően szeretjük megérinteni a másik embert, valamint a szexualitáson keresztül mutatjuk ki számára, hogy mennyire fontos nekünk.

Chapman a szeretetnyelvek felismeréséhez dolgozta ki a szeretetnyelv-tesztet. A teszt megmutatja, hogy mi az elsődleges és a további szeretetnyelveink sorrendje.

A szeretetnyelvünkkel kapcsolatos tudatosság több szempontból is fontos. Egyrészről, komoly kapcsolatban, nem leszünk csalódottak, ha párunk a tőle megszokott szeretetnyelvet használja, mert nála annak a kifejezése mutatja, hogy fontosak vagyunk számára. Másrészről, ha kölcsönösen ismerjük a másik szeretetnyelvét, akkor törekedhetünk rá, hogy a számára legjobb formában mutassuk ki iránta, amit érzünk. Chapman sok párral dolgozott ebben a szemléletben, és arra jutott, hogy ez utóbbi módszer jelentős hatással volt a párkapcsolati elégedettségre. A módszer használata tehát támogathatja egy kapcsolat hosszú távú kiegyensúlyozott működését.