Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Hogyan szabaduljunk ki egy probléma szorításából?

PszichológusKereső képe

Ha úgy érezzük, megrekedtünk egy bizonyos helyzetben, amelyből nem tudunk kimászni, gyakran nem is keresünk megoldást, mondván, „ez van” vagy „ilyen vagyok, nem változom”. Sajnos ez a hozzáállás jelentősen beszűkíti a gondolkodásunkat, és nem látunk a problémán kívülre, így nincs is lehetőségünk kiszabadulni a szorításából. Bármi is legyen a zavaró helyzet – egy olyan munkahely, ahol nem érezzük jól magunkat, egy rossz kapcsolat vagy egy kellemetlen tulajdonság, amelytől nem tudunk megszabadulni –, az első lépés az, hogy felismerjük a problémát, és tudatosítsuk magunkban, hogy a szituáció kényelmetlen a számunkra, szeretnénk magunk mögött hagyni.

Kifogások helyett
Ne csapjuk be magunkat kifogásokkal, azaz ne mondjuk, hogy úgysincs erők változtatni, illetve, hogy vannak, akiknek még ennél is rosszabb. Próbáljuk meg eltávolítani magunkat a problémától: ha távolról szemléljük önmagunkat, konstruktívabb módon tudunk hozzáállni a kezeléséhez. Ne várjunk változást egy nap után: egy rossz tulajdonságunkról való leszokás például nagy munka, és rövid távon nem feltétlenül hoz eredményt. Azonban nem szabad feladnunk: tudatosítsuk, hogy nem azért megy lassan, mert rosszak a képességeink, hanem mert nagy változásról és nehéz feladatról van szó. Vegyük észre az apróbb változásokat, és örüljünk nekik; ezek erőt adhatnak a folytatáshoz.

Haditerv a változáshoz
Készítsünk haditervet: találjuk ki, mi segíthetne abban, hogy ne érezzük magunkat ilyen kellemetlenül, osszuk a feladatot apró lépésekre, adjunk magunknak határidőt, és vágjunk bele. Például, ha elégedetlenek vagyunk önmagunkkal, keressük azokat a helyzeteket, ahol bizonyíthatunk: vállaljunk több felelősséggel kecsegtető munkát, vagy kezdjük újra régi hobbinkat.