Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Hogyan nézzünk szembe a félelmeinkkel?

PszichológusKereső képe

A repüléstől, a sötéttől, a pókoktól vagy épp a magasságtól való félelmünk megkeserítheti az életünket. Megnehezítheti mindennapi feladataink ellátását, és nehézséget jelent a szociális kapcsolatok kialakításában is. A félelmek felszámolását segítő kognitív viselkedésterápia során az úgynevezett feltáró módszert alkalmazzák a szakemberek. Ennek lényege, hogy a páciensnek kapcsolatba kell kerülnie a kellemetlen érzést kiváltó tárggyal vagy helyzettel, hogy átélhesse a félelem érzését. Például annak, aki szorong, érdemes elmennie egy rendezvényre, és bemutatkozni egy idegennek; a pánikbetegnek pedig felszállnia egy buszra.

Sokkal többet bírunk, mint gondolnánk
Ez a technika elsőre drasztikusnak tűnhet, ám számtalan gyógyulástörténet bizonyította már a hatékonyságát. Hogy hat ez a látszólag paradoxnak ható módszer? Legtöbbször a félelem, amit a rettegett tárgy vagy szituáció megjelenésekor tapasztalunk, sokkal kevésbé erős, mint ahogyan előzőleg elképzeltük: valójában jóval többet el tudunk viselni, mint amit magunkról hiszünk. A feltárást természetesen lépésről lépésre kell elvégezni: olyan ez, mint egy gyógyszer; ha túl sokat veszünk be belőle egyszerre, káros is lehet.

Félelem nélkül, lépésről lépésre
Először érdemes egy listát készíteni azon félelmekről, amelyeket az adott dologgal vagy helyzettel kapcsolatban érzünk, majd rangsorolni őket – ez a terápia során is így zajlik. Például, arachnofóbia esetén a legkevésbé rémisztő, ha az illető pókokról beszél, aztán következik a pókokat ábrázoló képek megtekintése, a lista legtetején pedig egy pók megérintése áll. A lista összeállítása után sorban végigmegyünk az egyes szituációkon, hogy leszámolhassunk a félelmünkkel.

A félelem fokozása
A módszer egy másik változata során a páciens a végsőkig fokozza félelmét, hogy megtapasztalhassa, még az általa legelviselhetetlenebbnek tartott helyzetben sincs valódi veszélyben. Ez esetben fontos, hogy az illető biztonságban érezze magát: a gyakorlat közben elképzelheti, hogy egy idilli helyen, például a tengerparton sétál éppen. Bármelyik technikát kipróbálhatjuk, akár egyedül, akár szakértő segítséggel; ha sikerül leszámolnunk félelmeinkkel, sokkal teljesebb életet élhetünk.