Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Hogyan lehetek boldogabb? – „Boldogság-gyakorlatok”

Bende Katalin képe
Ellenőrzött szakember

Miért „éri meg” boldognak lenni? Hogyan tudjuk boldogabbnak érezni magunkat?  Ha magunkat nem tartjuk boldog embernek – bizakodásra ad okot, hogy vannak olyan dolgok, amelyeket mi is gyakorolhatunk, hogy boldogabbnak érezzük magunkat. A boldogság egyik kulcsa a közeli családi és baráti kapcsolatok ápolása ill. kiépítése.

A boldogságunknak sok előnye van a szubjektív jó érzésünkön vagy jóllétünkön kívül. A boldog emberek:

  1. egészségesebben élnek, kevesebbszer betegednek meg ill. hamarabb gyógyulnak meg
  2. jobban tanulnak és elégedettebbek a munkahelyükön, megtalálták a hivatásukat
  3. jól működő házasságban élnek, több barátjuk van és más szociális kapcsolataik is kielégítőbbek
  4. jobban bíznak másokban
  5. nagylelkűebbek, többet adakoznak és segítenek más embereknek
  6. inkább képesek a világot és a problémákat tágabb nézőpontból látni
  7. kreatívabbak egy bizonyos probléma megoldásánál
  8. egy stresszhelyzettel hatékonyabban küzdenek meg
  9. hosszabb ideig élnek

A boldogság egyik kulcsa a közeli családi és baráti kapcsolatok ápolása. Vagyis építsük a meglévő kapcsolatainkat, de akár keressünk új kapcsolatokat, járjunk társaságba! Ezen kívül javaslom a következő  „boldogság-gyakorlatokat":

  • Töltsük el szabadidőnket változatosan
  • Tűzzünk ki célokat az életben és igyekezzünk azokat elérni
  • Mondjunk tudatosan köszönetet másoknak, legyünk a kis dolgokért is hálásak, örüljünk mindennek, amit kapunk az életben
  • Többet mosolyogjunk (a nevetés boldogsághormonokat szabadít fel a szervezetünkben)
  • Bocsássunk meg, mert ha nem tartogatjuk a haragunkat magunkban, teret engedünk a kellemesebb érzéseinknek
  • Értsük meg és fogadjuk el önmagunkat: testünket, gondolatainkat, véleményünket, vágyainkat és érzéseinket
  • Segítsünk és adjunk embertársainknak, legyünk figyelmesek velük. Ezzel nem csak nekik okozunk örömet, hanem magunknak is.
  • Növeljük a tudatosságunkat: figyelmünket hozzuk vissza a jelenbe, ha elkalandoznánk a múlt fájdalmaiban, vagy a jövőbeli (nem létező) aggodalmainkban
  • Figyeljünk a nekünk kellemes dolgokra, amelyek pozitív érzéseket keltenek bennünk és vegyük körül magunkat ilyen dolgokkal (képek, zenék, illatok)
  • Rendszeresen mozogjunk, ami az önbizalmat is erősíti és csökkenti a szorongást
  • Aludjunk pihentetően és étkezzünk egészségesen
  • Mozduljunk ki! A szabadban töltött idő jó hatással van a hangulatunkra is
  • Kerüljük az embertársainkkal való összehasonlítást, legyünk önmagunk, örüljünk magunknak – függetlenül attól, hogy mások milyenek vagy mit gondolnak rólunk
  • Próbáljunk ki és tanuljunk új dolgokat (akár egy új nyelvet, egy táncot vagy egy új étel megfőzését)