Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Hogyan kezeljük a változásokat?

Harsányi Kata képe
Ellenőrzött szakember

Közhelyesen hangzik, de az élet tele van változással.

Egyik helyzetben még a home office kihívásaihoz kell alkalmazkodnunk, a másik pillanatban pedig már a „normál kerékvágás” jelenti az újdonságot. Bármennyire is legyen az élet szerves része, a folyamatos változás jelentős mentális megterhelést jelent. Egyesek persze könnyebben, rugalmasabb megbirkóznak az ilyen helyzetekkel, mint mások, de a szorongás emelkedése általános jellemzőnek mondható a változó helyzetekben.

A következőkben néhány tippet olvashatsz, hogy hogyan érdemes kezelni a változást, és az ezzel járó megterhelést az egyes szakaszokban.

 

A változás előtti szakasz

Biztosan ismerős számodra az az érzés, amikor „valami van a levegőben”, de még nem igazán kézzelfogható, hogy pontosan mi is fog történni. Ez a bizonytalanság jelentősen ronthatja a jóllét és a biztonság érzetét, ezzel együtt növeli a szorongásos tünetek megjelenési esélyét (pl. alvászavar, fejfájás).

A legjobb, amit ebben az időszakban tehetsz, ha szembenézel a félelmeiddel és proaktívan cselekszel!

Bizonytalan, hogy az államvizsgát megtartják-e a pandémia idején? Készülj fel arra, hogy igen!

Attól tartasz, hogy a cégednél leépítések lesznek? Frissítsd az önéletrajzod!

Úgy is mondhatnánk, hogy a változás előtti szakaszban a „legrosszabb forgatókönyvre” érdemes felkészülni. Gondold át, hogy mi a legnagyobb félelmed, majd fogalmazd meg a cselekvési tervet: hogyan tudod megelőzni vagy csökkenteni a „károkat”?

Már a félelmek megfogalmazása is rengeteget segít, hiszen testet öltenek a nyomasztó érzések és gondolatok. Ha pedig kezedbe veszed az irányítást és konkrét lépéseket teszel, jelentősen csökkentheted a szorongásod szintjét.

 

A változás szakasza

Amikor megérkezik a változás, megérkeznek vele együtt az érzelmek is. Veszteség, szorongás, izgatottság, és még sorolhatnánk.

Ezek az érzelmek természetes jelzői annak, hogy történik valami. Jelzésül szolgálnak számodra, ezért ahelyett, hogy harcolnál velük, érdemes inkább teret adni nekik. Csak úgy, mint a változás előtti szakaszban, itt is hasznos, ha megfogalmazod – és akár le is írod – a benned megjelenő érzelmeket.

A hirtelen jövő változások esetén az érzelmi töltet még jelentősebb lehet, akár abban az esetben is, ha a helyzet pozitív fordulatot hoz (pl. kiderül, hogy elbocsátás helyett előléptetnek). A változással járó élményt a legtöbbünknek könnyebb társaik segítségével feldolgozni, ezért ne félj segítséget kérni!

 

A változás utáni szakasz

Miután bekövetkezett a változás, pár hét alatt kialakul az új „normális” rend. Ahogy a korábban levegőben lógó változást valóságként tapasztaljuk meg, új szokásokat és megküzdési módokat alakíthatunk ki. Előfordulhat, hogy az új helyzet (pl. online vizsgázás, új munkahely) még pozitívabb is, mint amiben korábban voltunk, ettől függetlenül időbe telik az alkalmazkodás.

Ebben a szakaszban érdemes a kisebb sikereknek is jelentőséget adni, mondhatni így tudunk pozitív visszacsatolást nyújtani saját magunknak. Ez a visszajelzés segíti a motiváció fenntartását, és megerősítheti az önértékelésünket is, hiszen egy változással való megküzdés valóban jelentős kihívás.

 

Összességében azt mondhatjuk, hogy a változás az életünk része. Egy olyan rész, amely magában hordozza a fejlődés lehetőségét, de a veszteség élményét is. Érzelmileg és mentálisan megterhelő, ugyanakkor erősítheti a megküzdési képességünket és az önértékelésünket is.

A változás egy nehéz folyamat, ezért érdemes őszintének és türelmesnek lenni magunkkal szemben. Nézzünk szembe az érzelmeinkkel, adjunk teret nekik, és hagyjunk elegendő időt is az alkalmazkodásra. Ha pedig szükséges, ne féljünk segítséget kérni, akár a barátainktól, akár egy szakembertől.

 

Forrás: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-high-functioning-hotspot/202002/how-manage-changes-and-transitions-successfully