Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Hogyan fejleszthető az érzelmi intelligencia?

Harsányi Kata képe
Ellenőrzött szakember

Az érzelmi intelligencia az elmúlt évtizedek egyik legnépszerűbb pszichológiai témája. A fogalmat Daniel Goleman alkotta meg, aki olyan készségeket ért alatta, mint az érzelmek hatékony felismerése és regulációja, az érzelmek kifejezése, az érzelmi ráhatás, illetve az empátia.

Mára számos kutatás igazolta, hogy a magas érzelmi intelligenciával rendelkező személyek sikeresebbek a kapcsolataikban, kiegyensúlyozottabb életet élnek, elégedettebbek önmagukkal, képesek alkalmazkodni a változásokhoz, motiváltabbak, és pozitívabban állnak a kihívások elé.

Könnyen belátható, hogy az EQ szerepe a magánéletben és a munkahelyi szituációkban is jelentős.

De mégis mi a teendő, ha fejleszteni szeretném az EQ-mat?

 

1. Mélyítsd az önismereted!

Nem vesz észre az ismerősöd és majd’ felrobbansz a buszon? Picit meglöknek a metrón, és elönt az indulat? - Mindenkivel előfordul, hogy indokolatlanul reagál bizonyos helyzetekre. Ha képes vagy felismerni, hogy mi az a hívóinger, ami elindítja benned ezt az intenzív reakciót, máris közelebb kerülsz a megoldáshoz.

Törekedj arra, hogy tudatosítsd azokat a helyzeteket, amelyek “benyomják nálad a gombot”! :)

 

2. Nevezd meg az érzelmeidet!

Amíg az érzelmek névtelenül, elárasztva a hatalmukba kerítenek, nehéz kontrollálni őket. ha meg tudod fogalmazni, hogy mivel is van dolgod, sokkal könnyebb megtalálni a megfelelő eszközt az érzelem kezelésére.

Például ha szomorú vagy, sírj, ahelyett, hogy megeszel egy fél tábla csokit!

 

3. Csatornázd jól az érzéseidet!

Bár könnyű lenne csoportosítani az érzéseket aszerint, hogy “jók vagy rosszak”, de valójában inkább arról van szó, hogy jó vagy rossz érzelmi reakciót adunk egy helyzetre.

Ki ne emlékezne iskoláskorából olyan helyzetre, amikor a Himnusz alatt kellett nevetnie? Láthatjuk, hogy az érzelem (öröm) ebben az esetben nagyon is jó, de az adott szituációban nem megfelelő.

 

4. Azonosítsd az értékrended!

A döntéseink hátterében több érzelmi folyamat húzódik meg, mint gondolnánk. Ha be tudod azonosítani, hogy mi motivál, milyen értékrend mentén szeretnéd élni az életed, az máris közelebb visz a tudatos döntések felé.

 

5. Tanuld meg motiválni önmagad!

A motiváció hiánya sokszor az üresség és a tehetetlenség frusztráló érzésével párosul. Ez a bénító kombináció sokak életét keseríti meg. Mi a megoldás egy ilyen helyzetben?

Csinálj valamit! Nem kell feltétlenül nagy dologra gondolni, de az aktivitás elengedhetetlen. A siker, az öröm, az elégedettség, vagy a flow élmény kizárólag akkor jelenhet meg, ha tevékenyek vagyunk, ezért még a legmotiválatlanabb állapotban is törekedjünk arra, hogy tegyünk valamit.

 

 

A cikk hátteréül az alábbi írás szolgált: https://bit.ly/2Xc3KQY