Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Hogyan érjük el azt, amit szeretnénk 2021-ben? Újévi fogadalmak helyett hatékony céltervezés II./ III.

Pataki Angelika képe
Ellenőrzött szakember

Hogyan tudunk úgy célokat kitűzni, hogy azok motiválóak és megvalósíthatóak legyenek?
Ha foglalkoztat ez a kérdés, jó helyen jársz.
Hiszek benne, hogy ha elkezded alkalmazni ezeket a stratégiákat, idén el fogod érni a céljaidat – de mindenképp elindulsz ennek az útján.

Ez a cikk egy korábbi folytatása. Ha még nem olvastad el az első részt, itt megtalálod.

2021 céltervezés

Ha már van egy víziónk arról, merre szeretnénk haladni, akkor elkezdhetjük az éves céltervezést. Írjunk fel maximum 5 célt, ami illeszkedik a víziónkhoz és reálisnak érezzük az elérését 2021-ben. A célok megfogalmazásában figyelj rá, hogy ne kövesd el egyik korábban említett hibát sem. Ebben segít a SMART formula is, ami egy angol mozaikszó ( S- Specific M – Measurable, A- Attainable, R – Realistic, T – Time frame). Magyarra fordítva a következő öt kritériumot fedi le:

  • konkrét – a cél nem általános, konkrétan van megfogalmazva
  • mérhető – pontosan lehet tudni, hogy elértük-e a célt vagy sem
  • elérhető – rajtunk múlik a cél elérése
  • reális – nem irreálisan nagy a cél
  • időben behatárolt – időkeret, ameddig el szeretnénk érni a célt

A korábban vázolt újévi fogadalmak SMART céllá alakítása ilyen egyszerű:

  • Többet fogok olvasni helyett: 2021-ben minden héten olvasok 50 oldalnyi szakirodalmat.
  • Ötös lesz minden vizsgám helyett: 2021-ben minden héten megtanulok 2 tételt.
  • Lefogyok helyett: Egészségesen étkezem az esetek 80%-ában és minden nap mozgok legalább 30 percet.
  • Több időt fogok a szeretteimmel tölteni helyett: Minden héten szervezek egy élményt adó programot vagy beszélgetést egy szerettemmel.

A bemutatott célokon is érződik, hogy tovább lehet pontosítani őket. Az okos cél tűpontos képet ad: tudom, hogy mennyi időt és energiát igényel egy héten és hogyan tudok felé haladni.

Két fajta célt szokás megkülönböztetni; folyamat- és végcélt. A folyamatcél lényege, hogy magát a szokást, a tevékenységet tesszük céllá (pl. többet olvasni), míg a végcél egy adott eredmény elérésére fókuszál (pl. ötös vizsgák). Hasznos, ha egy-egy cél kapcsán mindkettő megvan a fejünkben, tehát egy célhoz mindkét formulát meg tudjuk fogalmazni.

Ha megvan az évre az 5 cél, mindkét formulában (végcélként és folyamatcélként is), akkor vedd alaposabban szemügyre a célokat. Képzeld el, hogy 2021 vége van és mindaz öt célodat elérted. Válaszold meg így a következő kérdéseket:

  • Mi az évem fő teljesítménye?
  • Mire vagyok büszke?
  • Miért vagyok hálás?
  • Hogyan érzem magam?
  • Mi és ki segített abban, hogy ezt mind elérjem?
  • Én mit tettem azért, hogy ezt mind elérjem?
  • Milyen akadályokba ütköztem?
  • Mi és ki segített az akadályok leküzdésében?
  • Mit tanultam az év folyamán?

Ha a feladat elvégzése után is fontosnak és relevánsnak hat mind az öt cél, akkor fogalmazd meg a miértjüket.

  • Miért szeretnéd ezt a célt elérni?
  • Mi motivál, hajt felé?
  • Milyen alapvető értéket fejez ki számodra?
  • Hogyan fogod érezni magad, miközben a cél felé haladsz?
  • Milyen áldozatokat vagy hajlandó vállalni a célod elérése érdekében?

Áss minél mélyebbre – egy igazi cél mögött személyes történetek és belső értékek húzódnak. Ha egy célnál egyáltalán nem találsz személyes motivációt, és úgy érzed, hogy csak másokért, az elismerésért vagy a pénzért (tehát külső motivációs faktorokért) szeretnéd elérni, tedd egyelőre zárójelbe és fókuszálj a többi célodra. Lehet, később elő fog még kerülni a zárójeles cél, mint egy lépés egy fontos, személyes cél felé.

A következő cikkben a céltervezés követését és értékelését fogjuk átvenni.