Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Hogyan állíthatod meg a katasztrofizálást?

Fendrik Bertalan képe
Ellenőrzött szakember

A klienseimmel végzett munka során gyakori jelenségként tapasztalatom a katasztrofizálást, amit leginkább úgy lehet megragadni, hogy sokszor intenzív szorongás fogja el őket annak kapcsán, hogy az adott helyzetben a lehető legrosszabb dolog fog történni velük. A katasztrofizálásnak számos negatív hatása van: növeli a szorongást, a depressziót, és azt is előidézheti és sokszor bénító érzést okoz. Meggátolhat abban is, hogy olyan tevékenységet végezz, amit szeretnél.

Annak több oka van, hogy mért csinál ilyet az agyunk:

1. Az agyunk alapvetően a negatív gondolatokra van huzalozva, és őseink is a veszélyre rendezkedtek be, hiszen nagyban ki volt téve a környezeti hatásoknak, így fel tudott készülni az ártalmakra, viszont ma már ez a funkció kevésbé hasznos.

2. Ha szorongástól szenvedsz, akkor minden bizonnyal nagyon sok nehézséget okoz a bizonytalansággal és az ambivalens helyzetekkel való megbirkózás. Az agyad leginkább úgy próbál megnyugvást találni, hogy számításba veszi az összes negatív forgatókönyvet.

3. Általában olyan dolgokért aggódsz, ami számodra nagyon meghatározó, kapcsolatban van az alapsémáiddal (pl. mennyire fogadnak el akkor, ha nem teljesítek minden helyzetben a legjobban?).

4. Irracionális félelmek. Szorongással szenvedőkénél azt találták, hogy az agy félelemközpontja sokszor túlműködik, az átlagnál fogékonyabb a veszélyhelyzetekre. Az agy félelemközpontja számos negatív érzést és gondolatot generál, és ez gyakorlatilag egy ördögi kör, amely során felfokozódnak a félelmek, és egyre jobban megerősítést nyernek az agy által.

A katasztofizálásra pozitívan is lehet tekinteni, ugyanis felkészíthet, a legrosszabb dolgokra vagy megvéd a csalódástól, és már elfogadod a legrosszabb kimenetet, viszont ez önbeteljesítő jóslatként is hat, szabotálhatod saját magad, a negatív gondolatok miatt úgy viselkedsz, hogy valóban „bevonzod” a legrosszabb kimenetelt, és ha a dolgok rosszul alakulnak, akkor önigazolást nyersz, hogy folytatódhat tovább vagy kiterjedhet más helyzetekre is a katasztrofizálás, „én megmondtam”.

Mit lehet tenni annak érdekében, hogy segíts ilyenkor magadon:

1. Ilyenkor fontos a tudatosítsd a gondolataidat. Ismerd fel, hogy katasztrofizálsz, mert ez által kontrollt tudsz gyakorolni a gondolataid felett.

2. Kérdezd meg magad, mért csinálja ezt az agyad? Mi a célja veled? Biztonságban szeretne tartani téged? Szeretné eloszlatni a kétségeket az ismeretlennel kapcsolatban? Szeretné megjósolni a jövőt?  Motiválni szeretne? Esetleg szeretne megvédeni a csalódástól?

3. Mi a legrosszabb dolog, ami történhet a helyzetben? Mennyi az esélye, hogy ez bekövetkezik? Mi történik akkor, ha ez bekövetkezik?

4. Mi a legjobb forgatókönyv? Mennyi az esélye, hogy ez történjen? Mit tehetnél annak érdekében, hogy ez történjen?

Bónusz tipp: Írd le a legrosszabb forgatókönyvet, ami történhet ilyenkor. Gondold át, hogyan készülhetnél fel rá. Milyen erőforrások szükségesek számodra, hogy megküzdj a helyzettel. Ha ezeket leírod, akkor az agyad megnyugszik, mert tudni fogja, hogy van egy terved, és elviselhetőbb lesz a helyzet.

A szeretnél még több tippet kapni a mentális egészséggel kapcsolatban, akkor tarts velem Facebookon, ahol minden héten új cikket osztok meg: https://www.facebook.com/coachingpszichologus

További cikkeket pedig a honlapomon olvashatsz: https://fendrikbertalan.hu/blog/