Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

A hála gyakorlatának pozitív pszichológiai hatása

May Nikolett képe
Ellenőrzött szakember

Az egyik kedvenc kifejezésem angolul a "count your blessings" - magyarul olyasmit jelent, hogy "számold össze az áldásaidat". Vannak olyan napok, amikor eszünkbe se jut tudatosan végiggondolni, hogy minek örülhetünk, hiszen szinte minden nap teendők listája vár ránk, helyzeteket, problémákat oldunk meg, igyekszünk jól és időben tenni a dolgunkat - viszont ha elkezdjük tudatosan beépíteni ezt a szokást az életünkbe, annak rövid és hosszú távon is jó hatásai lesznek a lelki egészségünkre.

A hála gyakorlata a pozitív pszichológiának, a pszichológia egy viszonylag új ágának a felfedezettje. Ez az irányzat arra fókuszál, amitől az ember igazán jól lesz (nem csak "nem rosszul"), és azt kutatja, mit tehet a pszichológia annak érdekében, hogy az emberek valóban teljes, értelemmel teli életet éljenek. Nem foglalkozik mentális zavarokkal vagy klinikai kategóriákkal, épp ezért a gyakorlatai sem terápiás jellegűek. A pozitív pszichológiai gyakorlatok sokkal inkább egy egészséges mentálhigiéné fenntartására, pszichológiai tudatosság és jó szokások kialakítására, és ezzel együtt a megelőzésre hivatottak. 

 

Hogyan is működik a hála gyakorlata?
A mindennapjaink során rengeteg inger ér bennünket, amit az emberi észlelőrendszer nem bír mind feldolgozni - és ez így van jól. A figyelmi rendszerünk automatikusan megszűri ezeket az ingereket, így az idegrendszerünk nem terhelődik túl. Az, hogy mi alapján szűrjük az ingereket, több tényezőn múlik: egy nagyon egyszerű példa, amikor kinézünk egy bizonyos típusú autót, amire vágyunk, és az úton akarva-akaratlanul is gyakrabban vesszük észre ugyanazt a típusú autót. Hasonlóan vagyunk az érzelmekkel is: ha pozitív érzelmekre hangoljuk magunkat, sokkal inkább hajlamosak vagyunk még több olyan dolgot észrevenni, aminek örülni tudunk.

Barbara Fredrickson pszichológus a pozitív pszichológia egyik vezető kutatója, aki többek között ezt a jelenséget vizsgálta. A kutatásának eredményei alapján arra jött rá, hogy amikor pozitív érzelmeket élünk át, az a figyelmi kapacitásunkat is növeli, beindítja a kreatív problémamegoldó képességeinket, sőt ilyenkor könnyebben alakítunk ki új viselkedési és gondolkodási mintákat, például új jó szokásokat és megküzdési módokat. Ez a "broaden and build" elmélet, ami magyarul a "kiterjeszt és felépít" nevet kapná. 

 

Hogyan foghatsz hozzá?

  • Vezess hála-naplót! Nem kell semmi bonyolultra gondolni, elég, ha leírod egy füzetbe, a blogodba, vagy letöltesz egy ilyen témájú appot, sőt akár fotókkal is dokumentálhatod.
  • Minden hétre gyűjts össze legalább 5 olyan dolgot (eseményt, pillanatot), amiért hálás lehetsz!
  • Még hatékonyabb, ha elkezdesz arra figyelni, milyen események azok, amelyek igazán megmelengetik a szívedet. Keresd ezeket a helyzeteket tudatosan! Például sokkal erősebb a hála jótékony hatása, ha pozitív emberi kapcsolatokhoz kötődik, mint ha tárgyakhoz. 
  • Vedd számba azokat az embereket, dolgokat, eseményeket, tárgyakat, stb., akik /amelyek az életed részei, és nélkülük szegényebbek lennének a mindennapjaid. Adj értük is hálát!

 

Mindegy, hogy milyen apró dologgal kezded - lehet ez egy finom ebéd, egy kedves telefonhívás a nagymamádtól, vagy akár csak az, hogy sikerült hazaérned, mielőtt megérkezett volna a zápor. Nem baj, ha nem tölt el teljesen a hála érzése, sokszor az is elég, ha egyáltalán számba veszed ezeket a pillanatokat. 

Ha rendszeresen műveljük magunkban a hála képességét, a jó dolgok megbecsülését és értékelését, ez a szokás egy idő után könnyen gyökeret ereszt a mindennapi életünkben. Amit tudatosan, rendszeresen gyakorlunk, egyre automatikusabbá válik, és ez nincs másképp a pozitív pszichológiai szokások esetében sem.