Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Formaidőzítés

Varga Anett képe
Ellenőrzött szakember

A formaidőzítés alatt az edzés és a mentális felkészülés azon aspektusát érjük, melynek segítségével a sportoló adott időben a teljesítőképessége legjavát tudja nyújtani. Ennek segítése az edző, a stábtagok (pszichológus, masszőr, gyógytornász, erőnléti edző stb.), a sportszervezet feladata. Sportpszichológiai szempontból a motivációs bázis, a hangulat, a célok pontos meghatározása, regeneráció segítése melyeket tudunk befolyásolni, kontroll alatt tartani. Az edzések tervezése ciklusokban történik egyéni és csapatsportok esetén is. Az első az alapozó időszak, amikor fontos a sportoló célkitűzéses vizsgálata, a jelenlegi motiváltság feltárása. Mit szeretne elérni, ehhez milyen eszközei vannak ehhez mentálisan. Ebben az időszakban erőteljes fizikai megterhelésnek van kitéve a sportoló, ezért nagyon fontos, hogy az edzések között a megfelelő regeneráció biztosított legyen. Ezt segíthetjük a megfelelő relaxációs vagy légzéstechnika megtanításával, alkalmazásával. Ilyenek lehetnek a progresszív relaxáció, az autogén tréning. Ebben az időszakban zajlik mind ezek mellett a régebbi sérülések rehabilitációja, a kisebb sérülések feldolgozása. Ekkor nagyon fontos, hogy a szorongást, ami a sérülésből adódik, illetve a csökkentett edzésmunkából csökkentsük. A negatív belső beszéd, mint a szorongás kognitív megnyilvánulásának pozitívvá fordítása, az önbizalom növelésére törekvés. A következő szakasz a formába hozó időszak, ami viszonylag rövid ideig tart, amikor a technikai és taktikai elemek begyakorlása történik. Ekkor az edző és a pszichológus részéről is nagyon fontos a visszajelzések adása, annak minősége és mennyisége. A hibák kijavítása, ezek megvitatása biztonságos környezetben segíthet a sportolónak, hogy az esetleges hibázás ne épüljenek bele a napi edzésmunkába, önértékelése ne csökkenjen. Emellett a belső mentális tréning használata is remek módszer. Ennek során a régi vagy esetlegesen új mozdulatokat részletesen gondolatban begyakorolhatjuk, végig játszhatunk mérkőzéseket, vagy mérkőzés szituációkat. A belső megerősítés, a kompetencia ezen irányú erősítése segíti a sportolót abban, hogy a technikai és taktikai elemeket megfelelő szinten gyakorolja, azokat mérkőzés szituációban biztonsággal tudja majd alkalmazni. A formában tartó időszak maga a versenyidőszak, mely sportágtól függően a néhány naptól az egy évig is tarthat. Ekkor nagyon fontos, hogy a sportoló mentális és fizikális állapotának folyamatos követése elengedhetetlen. A regeneráció fontossága ekkor is hangsúlyos. A megfelelő minőségű és mennyiségű alvás, a mentális ellazultság mind hozzájárulnak a megfelelő fizikális állapot fenntartásához, a még jobb teljesítmény előhívásához. Természetesen a versenyzés, mérkőzés előtt a közvetlenül a rajtállapot segítése is ebben az időszakban időszerű. A versenyhelyzet magában hordozza a feszültséget. Vannak, akiket ez felvillanyoz, vannak, akiket pedig lebénít. A rajtállapot a rajtot, kezdő sípszót megelőző mentális, biológiai és magatartásbeli tényezők összessége. Ekkor összpontosul a figyelem magára az eseményre. Rajtláz esetén a sportoló a figyelmét kevésbé képes összpontosítani, ilyenkor túlzott izgalom, mozgászavar, hangulatingadozás következhet be. Ennek hatására pedig akár a rajtapátia jelensége is létrejöhet. Ekkor a sportoló dekoncentrálttá válik, mozgása teljesen széteshet, rossz közérzet és félelem is megjelenhet. Természetesen a rajthelyzet megfelelő kezelésre, a mentális felkészítésre és a megfelelő formaidőzítésre a sportpszichológia széles eszköztára alkalmazható. A különböző relaxációs módszerek, az általános életviteli tanácsadás, az NLP (neuro-lingvisztikus programozás), illetve adott esetben a pszichoterápiás módszerek (KIP) kiválóan alkalmasak a sportoló segítésére, az akadályok leküzdésére.

Problémakör: