Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Fogadalmak vagy célkitűzés?

Andrási Betty képe
Ellenőrzött szakember

ÚJÉV új fogadalmak?
Szinte mindenki, de főként a nők tesznek szilveszterkor újévi fogadalmat. Nem is ezzel van a baj, hanem azzal, hogy az emberek kb. 75 százaléka csalódik újra és újra önmagában, mivel – kutatások alapján – nem tudja az adott évben betartani magának vagy másoknak tett ígéretét.

Egy amerikai kutatás szerint a fogadalmukat 2 év után is betartókra az alábbi volt jellemző:

• pozitív gondolkodás, hit önmagamban
• önjutalmazás siker esetén
• visszahúzó társaság, környezet elkerülése
• türelem, kitartás, azaz nem vártak azonnali eredményt

Mi miért nem tudjuk betartani fogadalmainkat? Túl irreális lehet a fogadalom vagy bennünk van a hiba? Esetleg rossz a stratégiánk?

Kezdjük először is azzal, hogy a Fogadom, ígérem… a szavak a jövőre koncentrálnak, nem pedig a jelenre, ahol valójában a megvalósítás történik. Érzelmileg kötnek minket, hiszen, ha nem tesszük meg, akkor magunkban csalódunk, épp úgy mikor annó a szüleink ígértek meg valamit, és nem tették meg. Ugye milyen rosszul esett, és hiába mondtuk: Dehát megígérted! Nagyon sok csalódás ért minket gyermekkorunkban, és ezek a rossz érzések újra előtörnek olyankor, amikor saját ígéreteink is balul sülnek el.

A fogadalom egyben félelemben is tart, hiszen addig nem fogadhatjuk el és szerethetjük magunkat, amíg meg nem csináltuk a megfogadott mondatot. Pedig az az igazság, hogy pont ezek a dolgok elengedhetetlenek ezeknek a betartásához.

Tehát addig ne is kezdj el magadnak semmit ígérgetni, amíg nem tudod elfogadni magadat először úgy, ahogy vagy!

Nagyon fontos dolog, hogy lehetőleg ne ígérj, ne fogadj meg semmit! Sem gondolatban, sem szóban sem írásban ne rögzíts semmi ígéretet!

Kérdésed, hogy akkor mit csinálj helyette, ha mégis szeretnél változtatni az életeden, szebbé, boldogabbá tenni a következő évedet?

A mondatod az „Ígérem!” helyett legyen ezután: „Mindent tőlem telhetőt megteszek azért, hogy…” és a fogadalom helyett lebegjen a cél a szemed előtt!

A célt kitűzni sokkal jobb választás, mint bármit is ígérgetni. A célok adnak irányt a törekvéseinknek, cselekvéseinknek. A cél egy eredményre, hatásra, állapotra vonatkozik, amelyre erőforrásokat mozgósítunk és erőfeszítéseket teszünk, valamint érzelmeket, cselekvéseket, időt, odafigyelést, egymással törődést adunk bele.

A célt mindig a jelenben hozzuk létre a lépéseit is a jelenben valósítjuk meg.

 

Céltól az eredményig pontról pontra...

1. A cél megfogalmazása, összegyűjtése

Írd össze az összes aktuális célodat! Az írás nagyon jó eszköz lesz végig. Ezek után kezd el őket priorizálni, azaz fontossági sorrendbe állítani őket! A fontosság lehet praktikussági vagy érzelem alapú, ez mindig szubjektív, így ne is kérdőjelezz meg senkit, hogy ez vagy az neki miért fontosabb, mint ami szerinted fontos.

Fontos, hogy egyszerre egy célra koncentrálj, és a célod legyen minél konkrétabb! Pontosan fogalmazd meg, mit szeretnél, hiszen akkor tudod igazán, milyen lépéseket kell tenned a megvalósításhoz!

Azt célozd meg mi az, amit akarsz csinálni és ne azt , amit nem akarsz!

A célod legyen reális! Ez azt jelenti, hogy ha például van egy rossz szokásod, amit szeretnél megszüntetni, akkor figyeld azt is meg, mennyi idő alatt alakult az ki, és ennek megfelelően hagyj időt a változásra is.

A cél irányuljon inkább a viselkedésre, nem pedig magára a célra. Például a leadok 10 kg-ot helyett hetente 1-szer futni megyek.

Vizsgáld meg azt is, hogy miért szeretnéd elérni a célodat, azaz tudatosítsd a célodat!

2. Bízz magadban és legyél lelkes

Első és legfontosabb ebben a részben, hogy akkor fogsz lelkesedni, ha a célod lelkesít. Ha nem vagy lelkes, akkor nem jó a célod. Tudd azt, hogy mindent el tudsz érni, amit szeretnél, ha teszel érte és hiszel önmagadban. Minden rajtad múlik, és te vagy az, aki boldogabbá teheti az életedet, de ezzel együtt te lehetsz a saját életed megrontója is. Találd meg a célod, lelkesedj és bízz magadban minél jobban, mert ez közelebb visz a sikerhez.

A sikertelen „fogadkozók” 2 típusa: önmagukat hibáztató önmarcangolók (de szerencsétlen vagyok, hogy megint megettem azt a szelete sütit, utálom magamat) és a örökös reménykedők (bárcsak sikerülne, a remény hal meg utoljára).

A sikeres „fogadkozó” szereti magát, hisz magában, a jelenre koncentrál, és pozitívan látja a jövőjét.

3. Haladj lépésről lépésre

Tervezd meg a célhoz vezető utat, és hagyj időt magadnak a megvalósításhoz. Haladj fokozatosan a célod felé, legyél türelmes, kitartó és elszánt. Ha sikerült mérföldkövekhez érned, dicsérd vagy jutalmazd meg magadat, hogy a cselekedeted az önszeretet hassa át.

Ha egy kicsit visszaesel, azt ne tragédiának vagy kudarcnak tekintsd, hanem feladatnak. Ne utáld magad érte, hiszen ember vagy. Engedd meg magadnak, hogy néha megbotolj! De ügyelj arra, hogy elkerüld a kísértéseket!

Elképzelni, örülni és cselekedni! Ezek legyenek a kulcsszavaid!

Készíts tervet, vázlatot vagy akár rajzot. Ez segít átlátni a céljaidat és a hozzá vezető utat! Valamint segít abban, hogy ne feledkezz meg a célodról, hiszen mindig ott lesz a szemed előtt. Tartsd be a kitűzött időpontokat. Ha valamiért nem tudod betartani a célodat, akkor gondold újra a tervet. Csak a rövid határidő volt a probléma.

Fejleszd a képességeidet, amik szükségesek a célod eléréséhez.

Beszélj sűrűn a céljaidról másoknak is, hiszen ilyenkor ők is elképzelik a várva várt eredményt, ami téged visz közelebb ezekhez! Lehetőleg jelen időben, mintha már megcsináltad volna.

Felejts el félni, helyette cselekedj!

Vedd körül magad olyan emberekkel, akik már úgy cselekednek, amit te még csak tervezel.

Tudd, hogy a szakértők szerint egy új tevékenység minden napos gyakorlása 21 nap után válik szokássá, 6 hónap után pedig a személyiséged is formálódik általa. Tehát ne sürgesd a változást!

Lehet eleinte kényelmetlen a változtatás, a komfortzónából kilépés. Olyan ez, mikor évekig görbén tartottad a hátadat, most meg egyenesíted. Fáj, de a végén már az egyenes lesz újra a természetes.

Ha azonban a leírtak ellenére komolyan elakadsz egy céllal, akkor érdemes szakemberhez fordulni, aki segíthet neked a tervezésben, a motiválásban és a képességeid fejlesztésében egyaránt. Valamint feltárhat — veled együtt — olyan akadályozó tényezőket, amelyek céljaid elérésében gátolnak, hogy egy sikeres, boldog életet élhess.