Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Egy kliensem kitűnő elemzése a negatív automatikus gondolatairól

Gesler Lili képe
Ellenőrzött szakember

Egy kliensemet megkértem elemezzen egy szituációt amitől rossz érzései vannak. A feladatot otthon készítette el, pontosan bemutatja, hogyan is gondolkodott.

Nagyon jól szemlélteti a negatív automatikus gondolatok folyamatát és azt, hogy mi történik, ha azokat felismerve megváltoztatja őket.

Megbeszéltem vele, hogy közzéteszem, mert ebből mások is esetleg tanulhatnak. Köszönöm, hogy leírta és bemutathatom.

 

Mi a szituáció?

Egyik ismerősöm nagyon tetszik nekem és ezt tudja ő is. Eléggé jóban vagyunk, sokszor küld olyan jeleket, hogy én is tetszem neki, de sokszor hűvös és távolságtartó velem szemben. Közösségi oldalon szoktunk beszélgetni, de most 1-2 napja nem ír vissza, csupán láttamozza amit írok. Egy olyan témát fejtettem ki, amiről neki is van véleménye, fel tudná venni a beszélgetés fonalát, ha akarná.

Mit gondolok vagy hiszek?
Ezt az illetőt nem foglalkoztatja a személyiségem, a véleményem, idegesítem és untatom őt. Nem tart jó csajnak és ezt képtelen a szemembe mondani, ezért a kommunikáció hiányával fejezi ki.

Hogyan érzem magam a gondolattól?
Dühös vagyok és ideges. Csalódottság és átvertség érzetét kelti, mintha szórakozna velem a kettős viselkedésformájával.

Miért gondolom, hogy amit hiszek/gondolok igaz?
Mindig magamból indulok ki, és én csak egy olyan ember hosszadalmas gondolatmenetét láttázom le, aki idegesít engem (de még annak is írok egy ahát). Valamint olyan szituációkba is rideg vagyok, ha az illető fél nyomul rám, tudom, hogy tetszem neki, de én nem viszonzom az érzéseit.

Miért gondolom, hogy amit hiszek/gondolok nem teljesen igaz, vagy nem igaz?
Ez a srác szinte állandóan dolgozik, sokszor találkozik a barátaival, ilyenkor általában nincs ideje visszaírni, kifejteni a gondolatait – ez már többször is előfordult.

Hogyan láthatnám másképpen ezt a szituációt?
Ha feltételezném, hogy a reakcióinak máshoz is lehet köze.

Mi a legrosszabb, ami történhet?
Hiteget, hogy fontos vagyok, hogy idővel alakul köztünk valami és ez a dolog őt is érdekli, de közben nem úgy viselkedik velem. Én pedig fölöslegesen reménykedek és pazarlom az időmet.

Mit tehetnék ekkor?
Más dolgokra koncentrálok.

Mi a legjobb, ami történhet?
A legjobb ami történhet, az az, hogy én is tetszem neki, de nem volt ideje válaszolni vagy valami más banális ok miatt eddig elbeszéltünk egymás mellett, és talán továbbfejlődik a kapcsolatunk.

Mi a legvalószínűbb, mi fog történni?
Valószínűleg megmagyarázza a viselkedését, elmondja, hogy nem volt ideje/energiája válaszolni, de ettől függetlenül érdekli a téma. Számára fontos a véleményem és én értelmezem rosszul a szituációt.

Mi történik, ha megváltoztatom a gondolkodásom?
Lazábban állok a dologhoz, nyugodtabb vagyok.

Mit tanácsolnék a barátomnak, ha ez vele történne?
Kösse le magát valami számára fontosabbal és ne töprengjen azon, hogy mi van ha....

Mit csináljak most?
Hasznosabb dolgokon gondolkozzak.

HIBÁS GONDOLKODÁSI SÉMÁK

Fekete-fehér gondolkodás:
Én egy fontos személy vagyok az életében, akivel kapcsolatot akar létesíteni vagy pedig egy bányarémnek tart, aki nyomul rá és azt hiszi, kölcsönös a dolog.

Jövőbelátás:
Később sem fog visszaírni a gondolatmenetemre, csak akkor fog keresni, ha ő akar valamit.

Címkézés:
Értéktelennek minősítem magam, mert nem adja meg a figyelmet számomra, őt pedig kétszínűnek és hazugnak, mert úgy érzem, hiteget.

Katasztrofalizálás:
Nagyon untatom, fárasztom, nem kedvel engem igazából és ezért nem ír vissza.

Csőlátás:
Csak azt veszem észre, hogy most nem ír nekem, függetlenül attól, hogy alapból ő keresett fel és indította el a beszélgetés fonalát.

Általánosítás:
Ha valaki többször is csak láttamozza, amit írok, akkor egy idő után már nem is fog visszaírni többé.

Emocionális:
Úgy érzem, hogy semmibe vesz és ezért mert ezt én így érzem, ez így is van.

A SZITUÁCIÓ VÉGKIMENETELE
Valóban azért nem írt vissza, mert dolgozott és kimerült volt. Utána nagyon jót beszélgettünk, szabadon bármilyen témáról, többek között a kettőnk közti viszonyról is és nem úgy tűnt, hogy idegesíteném vagy untatnám, szóval a gondolataim irreálisak 

 

A kognitív terápia célja, hogy egy adott helyzetben megvizsgáljuk az érzéseinket, gondolatainkat és a lehető legreálisabbá tegyük, felismerjük azokat a gondolkodási sémákat, amelyek torzítják az észlelésünket.

 

Problémakör: