Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Boldogan éltek, amíg… a hercegnő fel nem nőtt

Gühring Rita képe
Ellenőrzött szakember

Biztosan mindenkinek, akinek lánya van (és annak is, akinek nincs), feltűnt az utóbbi idők hercegnő mániája. A mozikat, a tévéket, az üzleteket és a gyerekszobákat elárasztják a hercegnők és (jellemzően) rózsaszín kellékeik. Ártalmatlannak tűnnek, hiszen szépek és bájosak. Lányainkra is biztosan jó hatással vannak. Vagy mégsem?

Az Amerikai Pszichológusok Szövetsége szerint a „nőcis-kislány” kultúra az által, hogy túl nagy hansúlyt helyez a szépségre és a külső tulajdonságokra, hozzájárul ahhoz, hogy manapság a lányok jobban ki vannak téve a depresszió, evészavarok, testképzavar és a kockázatos szexuális magatartás veszélyének, mint korábban.

Több kutatás is igazolja, hogy azok a kislányok, akik kritikátlanul ki vannak téve a média hatásának, később hajlamosabbak lesznek a depresszióra, hiszen a rajzfilmek, filmek, reklámok, video klippek folyamatosan olyan (gyakran) burkolt üzenetekkel bombázzák őket, hogy legyenek szépek és foglalkozzanak minél többet a külsejükkel. A hercegnők pedig nagyon is meghatarozó szerepet kapnak a kislányokat célzó reklámokban, a nekik szánt rajzfilmekben, a nekik gyártott termékekben.

Valószínűleg mindenki, aki ma anyuka, emlékszik arra, ahogy annak idején az óvoda udvarán hercegnőset játszott. Mégsem vált elkényeztetett, önző, sekélyes nővé emiatt. Azonban az elmúlt kb. 10 évben a hercegnős játékok forgatókönyve gyökeresen megváltozott. Az üzletek polcain az éppen aktuális hercegnős rajzfilmmel együtt mindig megjelennek a hercegnős kellékek is. Ruhák, kiegészítők, 5 éveseknek szánt smink készletek, füzetborítók, csoki parírok, játékok figyelmeztetnek, hogy melyik hercegnő éppen a trendi (ha esetleg valamelyik szülő lemaradt volna). Ezek a kellékek (legtöbb kislány álma, a termékmenedzsereknek hála) aztán az óvoda és iskola udvaron beépülnek a játékokba és a szabad játék helyét (ami 30 éve még ha hercegnős téma körül forgott is, annak számított) átveszi a forgatókönyv szerint játszott játék, ahol a meghatározott karakterek a mese történetét utánozzák le. Nincs több tér a kreativitásnak, a karakter pedig a külső szépségen kívül nem igen tud más értéket felmutatni.

A veszély tehát valós. Nem feltétlen amiatt, mert a kislányok azonosulnak az éppen aktuális hercegnővel, hanem azért, mert a felnőtt világtól (burkoltan akár) azt az üzenetet kapják, hogy a külső az, ami számít. Nem csoda, ha a mai kiskamasz és kamasz lányok minden eddiginél jobban forognak a külső megjelenés körül, egyre többen küzdenek evés- és önértékelési zavarral.

Hogyan segítsük lányainkat, hogy nagy eséllyel magabiztos kamaszokká, majd felnőttekké váljanak? Száműzzünk minden hercegnős holmit és mondjuk azt a lányainknak, hogy a külső egyáltalán nem fontos? NE! Persze, hogy a külső fontos, de közel sem az a legfontosabb tulajdonsága valakinek, főleg nem határozza meg senkinek sem az értékét a kinézet!

1. A gyereknevelés mindig példamutatással kezdődik. Hansúlyozzuk a belső értékeket, törekedjünk mi is azokra!

2. Gyakran dicsérjük meg lányainkat azért, amit csinálnak, nem ahogy kinéznek! Amíg lehet, próbáljunk ellenállni a kísértésnek, hogy túl nagy hansúlyt fektessünk arra, mennyire divatos ruhába öltöztetjük őket.

3. Persze a lányok önbizalmának építéséhez az is kell, hogy úgy nőjjenek fel, hogy a szülők (apukák is!) megdicsérjék a külső tulajdonságaikat is, de ne csak akkor, ha szépen ki vannak sminkelve és kiöltöztek!

4. Ha tehetjük, balett, rúdtánc és hasonlók helyett inkább valami csapatsportra irassuk be őket, ahol az edzés nem tükör előtt zajlik és az eredmény csapatmunka eredménye!

5. Biztassuk őket önkéntes munkára, a rászorulók segítésére, ez által képesek lesznek meglátni mások szükségleteit is, nem csak önmaguk körül forogni majd.

6. Segítsünk nekik meglátni a média burkolt üzeneteit! Neveljük őket kritikus gondolkozásra! Hogyan, mivel akarják ezek az üzenetek azt sugallni nekik, hogy ha még több holmit vesznek, még jobban néznek ki, akkor lesznek majd boldogok?

7. Próbáljuk őket minél változatosabb tevékenységekbe bevonni (kertészkedés, sütés-főzés, autószerelés stb)!

A fenti tanácsok persze nem egy varázsrecept összetevői, de a segítségükkel talán sikerül lányainkat megóvni attól, hogy beleessenek abba a csapdába, hogy azt higgyék, hogy a külső szépség a legfőbb érték, és az arra való törekvés kell hogy legyen, ami kitölti gondolataikat.