Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Bocsánat, bocsánat, bocsánat

Kiss Angelika képe
Ellenőrzött szakember

Bocsánat. Egy szó, használata mégis tud nagyon félre menni. 

Megérkezni oda, hogy szívből megfogalmazható legyen egy bocsánatkérés, nem annyira egyszerű művelet: felvállalni egy hibát önmagunk előtt, majd azt kommunikálni és végezetül még bocsánatot is kérni érte. Nehezíti ezt a folyamatot az is, hogy a bocsánatkérés nem jár feltétlenül együtt a megbocsátással. 

Ez az cikk inkább az érem másik oldalát szeretné körüljárni: milyen az, amikor valaki túl sokszor és túl könnyen kér bocsánatot. 

Ön is fel tud idézni olyan beszélgetést, amiben partnerének minden harmadik szava szabadkozás volt: “Ne haragudj, hogy ezzel a kérdéssel zavarlak, de megbocsájtod, ha érdeklődöm afelől, hogy hány órakor kezdődik az értekezlet?”

A túlzott bocsánatkérés az, amikor valaki olyan helyzetekben is elnézést kér, ami egyértelműen nem az ő hibája. Részt venni egy ilyen beszélgetésben fárasztó tud lenni, mert ösztönösen előhívhat egyfajta gondoskodást: meg szeretném nyugtatni a másikat, hogy nem hibáztatom. Ez a fajta visszajelzés még inkább tudja fokozni ezt a játszmát. A túlzott bocsánatkérés romboló hatással tud lenni a kapcsolatokra, mivel rengeteg feleseleg energia megy el a sehova nem vivő körökre. 

Ha Ön gyanítja önmagáról, hogy túl sokat kér bocsánatot, és ezen változtatni szeretne, akkor próbáljon ki párat, az alábbi javaslatok közül: 

  1. “Bocsánat” helyett “Köszönöm”
    A másik oldalról közelítse meg a dolgokat! Ne azért kérjen bocsánatot, hogy kérdez valami, hanem inkább a köszönetmondás részét domborítsa ki. 
  2. Őrizze meg, spóroljon vele!
    Érdemes átgondolni, hogy ha túl sokat használódik a bocsánat szó, akkor egyszerű frázis lesz belőle. Ennek hátránya ott jelenik meg, amikor igazán bocsánatot kéne kérni, mert valójában hibát követ el. Addigra annyira elcsépelődhet ez a kifejezés, hogy súlytalanná válik. 
  3. Kerülje azon helyzeteket, amiért sokat szabadkozik
    Ha úgy érzi, hogy van valamilyen szokása, amiért gyakran kér bocsánatot, akkor próbálja a cselekedetek megváltoztatni. Leírva ez persze sokkal egyszerűbben hangzik, mint kivitelezve. 
  4. A tökéletlenség elfogadása
    Engedje meg magának, hogy hibát követhessen el. Szerencsére mindannyian tökéletlenek vagyunk. Vannak olyan hiányok, amikért nem bocsánatot kell kérni, hanem megtanulni velük együtt élni. Nem kell bocsánatot kérni azért, ha harmadszor próbálkozik beállni egy parkolóhelyre. 
  5. Kérjen támogatást
    Ha kínozza a szégyen és a bűntudat, akkor lehet érdemes felkeresni egy segítő szakembert, akivel tud erről beszélni. Meglehet, hogy olyan történések vannak az Ön múltjában, amik miatt elakadásoktól szenved. Ezek megnyilvánulhatnak abban is, hogy túl sokszor kér bocsánatot, és nem tudja nem megtenni azt. Kérjen támogatást, hogy megtalálja a feloldást. 

       

Forrás