Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Bírálni lehet, de átgondoltan, okosan (1. rész)

Thiery Henriette képe
Ellenőrzött szakember

Sokszor kerülünk olyan helyzetbe, hogy mások cselekedeteit, a kialakult helyzetet, körülményeket bírálnunk kell. Sokféleképpen viselkedhetünk ilyenkor. Van, aki hevesen reagál, ez legtöbbször a másik emberből is hasonló reakciót vált ki, gyakran elszabadulnak az indulatok, és előfordul, hogy egy békésnek induló beszélgetés heves veszekedésbe torkollik. Van, aki (sokszor éppen ettől a helyzettől félve) inkább nem mond semmit, folytonosan csak nyel, mígnem eljut abba az állapotba, hogy már egy apróság miatt is túlcsordul a pohár, és az addig összegyülemlett feszültség szinte ráömlik a másikra, aki ezt sokszor nem is érti. Van azonban egy olyan viselkedési mód, amellyel elmondhatjuk a véleményünket, megfogalmazhatjuk a bírálatot, mégsem sértjük meg a másikat, ha pedig mégis, az sokkal inkább róla mond el dolgokat.

Az építő jellegű kritika kulcsmozzanata az egyenesség és a tapintatosság. Ehhez gyakran komoly önuralom szükségeltetik. Mielőtt belefognánk a kritika megfogalmazásába, érdemes alaposan átgondolni a mondandónkat. Ez egyúttal segít abban is, hogy lehiggadjunk, vagy adott esetben elég bátorságot gyűjtsünk. Mindenekelőtt tegyük fel magunknak a kérdést, hogy miért is kritizálunk? Pontosan milyen eredményt várunk? Ahhoz, hogy valakit bíráljunk, alapos indokokra van szükség. Emellett legalább ennyire fontos az, hogy jó érveket tudjunk felhozni. Mindezt pedig megfelelő módon kell megfogalmazni, hiszen az elsődleges cél az, hogy a másik változtasson korábbi, nehezen tolerálható viselkedésén.

Minderre érdemes alaposan felkészülni, akár leírni a főbb pontokat, melyekről beszélni szeretnénk. Ez segít abban, hogy megmaradjunk a lényegnél olyan helyzetekben, amikor a stressz, vagy a másik fél előre nem látható reakciói miatt egyébként eltérnénk a tárgytól, vagy megfeledkeznénk valami lényeges dologról.

Gyűjtsünk jó érveket! Ez azért elengedhetetlen, mert a másikat csak úgy lehet rábírni viselkedésének megváltoztatására, ha olyan érvekkel tudjuk mondandónkat alátámasztani, melyek az ő számára is elfogadhatóak.

Végül pedig „készüljünk fel” a partnerből. Érdemes számba venni a másik lehetséges reakcióit, esetleges ellenérveit, melyek adódhatnak mind a helyzetéből, mind a személyiségéből. Szinte biztos, hogy egy valóságos beszélgetés során a másik nem úgy fog reagálni, ahogy azt előre gondolatban lejátsszuk. Ennek ellenére nem haszontalan képzeletben végiggondolni a lehetséges forgatókönyveket, hiszen (esetleg részben) valamelyik meg is közelítheti a valóságot. Fontos, hogy ne indulatból reagáljunk, még akkor se, ha nagyon felkavaró az, amit a másik mond. Inkább vegyünk mély levegőt, és számoljunk háromig. Ez segít abban, hogy kissé eltávolodjunk a problémától, és objektívebben szemléljük a szituációt. Ha sosem állunk ki magunkért, az akár testi betegségek forrása is lehet.