Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Az egyetemi siker kulcsa

Makai Nóra képe
Ellenőrzött szakember

A fiatalok számára a felsőoktatásban töltött időszak igencsak intenzív. A széleskörű ismeretek és változatos készségek elsajátítása mellett a számtalan élmény hatására maga a személyiség is fokozatosan formálódni kezd. Ez a periódus sok esetben nem csupán az egyén, hanem a környezete, elsősorban a család számára is feszültségekkel teli lehet.

Az egyetem első pár éve nagyon megterhelő a hallgatók számára: új környezetet, rendszert, kihívásokat kell megszokniuk és megismerniük, önállóan be kell osztaniuk a feladataikat, teljesíteniük kell a szorgalmi és a vizsgaidőszakban, és mindeközben a magánéletükben, esetleg a munkahelyükön is helyt kell állniuk. Amennyiben nem rendelkeznek az ehhez szükséges erőforrásokkal, például megfelelő időmenedzsment vagy stresszkezelési készséggel, hamar mentálhigiénés problémák (például stressz, szorongás, vagy akár testi tünetek) léphetnek fel, aminek a közérzetre és a teljesítményre is jelentős hatása van.

A kudarcélmények hatására romlik a teljesítmény, egyre csökken az önértékelés, megindul a kétkedés önmagunkban és a pályaválasztási döntésünkben, s ennek köszönhetően megnő a tanulmányok félbehagyásának veszélye. Ma Magyarországon körülbelül 45%-os az egyetemi lemorzsoldási arány, azaz ennyien hagyják félbe tanulmányaikat a diploma megszerzése előtt. Azonban azok között is, akik végül megszerzik oklevelüket, nagyon sok pályaelhagyó, vagy kapunyitási pánikkal küzdő fiatal lesz az egyetemi kudarcok hatására.

Számos vizsgálat kimutatta, hogy a magukat sikeresnek és kevésbé sikeresnek valló hallgatók elsősorban az életvezetési kompetenciájuk (önmenedzselésük, önirányította tanulásuk, asszertivitásuk stb.) fejlettségében térnek el egymástól, tehát ezen képességek, készségek fejlesztése nagyban hozzájárul az egyetemi sikerességhez. Maga az életvezetési kompetencia kifejezés azon képeségeket foglalja magába, amelyek az életvezetés egyes területein (például munka, család, párkapcsolat, iskola) felmerülő problémák hatékony megoldásához szükségesek. Az egyetemi élet sikerességéhez hozzátartozik például az egészséges életvitel (megfelelő testmozgás, táplálkozás) fenntartásának képessége, a tanulási készségek, az egyéni értékek tisztázása, az önmenedzselés, az önkifejezés vagy a csoportmunkához köthető készségek.

Természetesen nem egyforma adottságokkal kerülünk az egyetemre, van, aki már középiskolában számos hasznos készséget kialakított magában, és van, aki csak kicsit később eszmél. Azonban nem szabad csüggednünk, mivel az életvezetési kompetencia éppúgy fejleszthető, mint bármely más készség. Ha sikeresek akarunk lenni az egyetemi tanulmányainkban, érdemes időt és energiát fektetni a gyakorlásukba, hiszen az erre fordított erőfeszítésünk az egyetem alatt és után minden bizonnyal megtérül!