Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Az egyedül maradás réme (2. rész)

Adamik Eszter képe
Ellenőrzött szakember

Kedves Olvasók!

Az első részben bemutattam, hogy milyen okok állhatnak az egyedül maradással kapcsolatos szorongás hátterében és ezekhez milyen fajta terápiás módszerek passzolhatnak: 

https://pszichologuskereso.hu/blog/az-egyedul-maradas-reme-1-resz

 

Ebben a második részben ismertetek Veletek egy másik tipikus jelenséget, ami az egyedül maradással kapcsolatos szorongás mögött gyakran  meghúzódik.

 

Minden veszteségünk identitásváltozást is jelent

Minden kapcsolati veszteség, legyen az szakítás, válás vagy haláleset beindít egy gyászfolyamatot, amin kellemetlen keresztülmenni. Nem véletlen, hogy sokan számolnak be az üresség érzéséről, „mintha egy részemet vesztettem volna el”. Ez bizonyos mértékig normális jelenség, viszont ha túl intenzívek ezek az érzések, akkor akár egy múltbeli feldolgozatlan problémát vagy kötődési elakadást is fedhet a szélsőségesen intenzív gyászreakció.

Hol vagy Te? Külön is létezel vagy teljesen összeolvadtál Vele?

Különváláskor, halálesetkor az is kiderülhet, hogy nincsen független, szilárd identitásunk és ezért tűnik elviselhetetlennek az új helyzet. Szélsőséges esetben szembesülhetünk azzal is, hogy nincsenek saját barátaink sem, minden összefonódott exünkkel. Előfordulhat, hogy párunk nélkül el sem tudjuk képzelni, hogyan oldanánk meg az életünket és épp emiatt nem merünk kilépni egy olyan házasságból, párkapcsolatból, amiben már rég nem vagyunk boldogok.

Fogalmad sincs, hogyan oldanád meg szeretted nélkül az életed?  Sosem kellett még teljesen egyedül boldogulnod? Esetleg kapcsolatfüggő vagy?

Ilyenkor fontos, hogy nekiálljunk felépíteni önmagunkat. Ehhez felfedező útra kell induljunk Önmagunkban. 

  • Hogyan tudok több pénzt keresni, hogy eltartsam magam?
  • Tudnám-e intézni a pénzügyeket, számlákat, házimunkát ha a párom, szüleim nem csinálnák meg helyettem? 
  • Milyen tevékenységeket kedvelek most? A kapcsolatunk előtt, gyerekkorunkban mik voltak a hobbyjaim?
  • Kik azok az ismerőseim, akikkel újra fel lehetne venni a kapcsolatot? Kivel lehetne aktívabbá tenni a kollegiális vagy a baráti viszonyt? 

Nagyon szorongáskeltő lehet, hogyha fogalmunk sincs ezekről.  Ilyenkor fontos a tapasztalatszerzés is: egyszerűen csak próbáljunk ki új tevékenységeket, tegyük magunkat új helyzetekbe. Lesz olyan, amelyik nem fog tetszeni: a negatív tapasztalat körvonalazza, hogy ki nem vagyok én és ez nagyon fontos információ. 

Ha megengedjük magunknak, hogy sokat kísérletezzünk, akkor akad majd olyan tevékenység is, amiben megtaláljuk az öröm, a motiváció vagy a nyugalom érzéseit. Légy türelemmel magadhoz, adj magadnak időt! Ne helyezz magadra nyomást azzal, hogy a katarktikus élményeket hajszolod! Könnyebb dolgod lesz, ha megpróbálod pozitívan értékelni a visszafogottan kellemes érzéseket kiváltó helyzeteket is.

Az is fontos, hogy fokozatosan vállaljunk egyre több felelősséget és néha vegyük át az irányítást. Kompetencia érzetünket fokozhatja, ha egyre több dolgot intézünk önállóan, megtanulunk, kipróbálunk olyan feladatokat is, amelyeket eddig a családban, párkapcsolatban mások csináltak (pl.: nyaralást megtervezni, villanykörte kicserélése, hétvégi programot kitalálni, főzni stb.).

Ha ép veszteség ért Téged, segíthet a napirend tudatos megtervezése is átvészelni a változás legnehezebb időszakát: tervezz a napodba olyan cselekvéseket is, amelyek során semleges vagy jó érzéseid vannak. A túl sok üresjárat melegágya lehet a rágódásnak és ettől még szorongóbbnak, magányosabbnak érezheted magad.

Ha úgy érzed, hogy egyedül nehéz aktivizálni magadat, belevágni a pozitív változásba vagy fenntartani azt, kérj segítséget. Lehet nehéz vagy furcsa számodra a segítség elfogadása, de ha mégis megteszed megspórolhatsz magadnak sok időt és felesleges negatív köröket.

 

Adamik Eszter, pszichológus