Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Autogén tréning- egy kiváló módszer a sportban (is)

Varga Anett képe
Ellenőrzött szakember

Az autogén tréning kiválóan alkalmazható a sportolók felkészítésére, regenerációjára, szorongásaik oldására.
A produktív képzelet, képi megjelenítés segítségével a sportolók képesek magukat látni későbbi versenyeken, csökkenteni a verseny okozta izgalmakat. Akár a teljes következő mérkőzést, versenyt lejátszhatják gondolatban. A sportolóknál kiemelten fontos az önismeret, mivel megfelelő önismeret birtokában láthatják saját képességeiket, lehetőségeiket, mikor és hogyan tudják elérni teljesítményük maximumát, mely a sikerességük mutatója és hozzájárul a megfelelő formaidőzítéshez. Az autogén tréning a gyakorlatokat kiegészítő kérdések segítségével az önismereti munkában is segítség, kiváló módszer lehet.
Az autogén tréning sikeressége abban rejlik, hogy relatíve könnyen és gyorsan elsajátítható. Egészséges személyek számára még inkább. A felnőttek közel 80- 90% képes. Sportolóknál pedig tovább fokozza a gyakorlati használhatóságot, hogy a sportolók rendszeres napirendje kedvez az autogén tréning tanulásában. A sok- sok relaxációs módszer mellett ezért is használják gyakorlatban leginkább az autogén tréninget a sportolók. Élsport esetében gyakori, hogy változó körülmények mellett kell a maximumot nyújtani (környezeti, időjárási stb.). Az autogén tréning a változásokkal való megküzdésben is segítség lehet. Azáltal, hogy a relaxáció után ritmikus, bemelegítő gyakorlatokat végez a sportoló (csoportban még hatékonyabb), erősödik a testi önbizalma és a pszichés biztonságérzete is. Megszűnnek a változásból fakadó gátló tényezők.
Sportolók esetében is ajánlott a napi 2-3X gyakorlás. A gyakorlás és a sportoló problémájától függően nagyjából 2-3 hónap alatt sajátítható el az autogén tréning alapfoka. Az alapfog hat egymásra épülő gyakorlatból áll. Végrehajtás során figyelni kell a megfelelő testhelyzetre, legyen akár ülő vagy fekvő, mindenképp kényelmes, izmok teljes ellazulását segítő testhelyzetet válasszunk. Lehetőség szerint érdemes kényelmes ruhában végezni a gyakorlást, illetve olyan helyszínen, ahol a külső zavaró tényezők minimálisak.
Sportolók esetében a tényleges gyakorlatok előtt mozgásos, bevezető gyakorlatokat alkalmazunk:
Először a fej és arcizmok feszítése és lazítása, ennek megtapasztalása. Tarkón a sportoló keze, feje előre hajtva. A következő a karizmok gyakorlatai. A harmadik a lábizmok gyakorlata. A légző izmok és rekeszizom gyakorlata a következő. Végül pedig olyan gyakorlatok halmaza, melyek a mindennapos, izomellazulással járó konkrét egyéni élményeket tartalmazzák (strandon fekve, melegíti a nap a testünket stb.).
Az autogén tréning segítségével intenzív pihenés és gyors regeneráció érhető el, ami egy nagyon fontos eleme a felkészülési és versenyidőszaknak, mely nagyban befolyásolja a teljesítményt. Természetesen ez akkor lehetséges, ha a sportoló több hónapos gyakorlás útján már elsajátította az alapgyakorlatokat.
Ekkor már a teljesítményfokozás, a sikeresebb felkészülés egyik hatékony eszköze is lehet az autogén tréning.
Mindemellett javítható segítségével az edzettségi állapotnak megfelelő bioritmus fenntartása, illetve oldható a verseny előtti feszültség. Erre a legalkalmasabb az esti, lefekvés előtti gyakorlás.
Versenyhelyzetben is alkalmazható az autogén tréning. Ehhez a megfelelő autogén tréning edzettség szükséges. Segítségével a rajtláz, vagy rajtapátia, kinél mi jelentkezik, feloldható. Erre a célra 5-10 perces gyakorlás ajánlott.
Az úgynevezett pszichotóniás edzés felkészíti a sportolót a versenyekre, feladataira pszichésen éppúgy, mint a testet a fizikai edzés. Mivel azonban sportágtól függően is eltér a sportolók izomtónusa, fontos annak tisztázása, hogy a kialakult izomtónus és az autogén tréning gyakorlat milyen kölcsönös hatást gyakorolnak egymásra. A módszer képessé teheti a sportolót, hogy testi és lelki funkciói egy időben regenerálódjanak, normalizálódjanak.
Egyszerűsége ellenére elsajátításához mindenképp szakember szükséges, aki a megfelelő képzettség birtokában segíti a sportolót az autogén tréning használatára.