Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Amikor nem válik be a pozitív gondolkodás

Mráz Katalin képe
Ellenőrzött szakember

Csak maradj pozitív! De ez nem mindig könnyű…

Biztosan te is kaptad már baráti jótanácsként, hogy próbálj pozitívan állni a dolgokhoz – sőt, talán ez az első amit javasolnak amikor nehéz helyzetbe kerülsz. Semmi kétség afelől, hogy jót akarnak. A pozitív gondolkodás sokszor tényleg működik, de legalább ennyiszer előfordul, hogy nem.

Ilyenkor talán veled is előfordult, hogy úgy érezted ez az egész nem is neked való….és nem megy.

Azaz bizonyos esetekben könnyű volt és működött, hogy csak a végeredményre, az elérendő célokra koncentrálj és pozitív maradj – például, amikor azt tűzted ki magad elé, hogy lefutsz egy kört a Margit szigeten vagy megcsinálod végre az őszi nagytakarítást:)

Baj csak akkor volt, amikor nem ennyire egyszerűen körülírható, mérhető céljaid voltak hanem összetettebbek. Például amikor úgy érezted, hogy kevés az önbizalmad és nem tudod elég jól képviselni a véleményedet. 

Vagy mindig azon gondolkoztál, hogy mit gondolnak rólad mások és szerettél volna ezen változtatni, nem ennyire függni a véleményüktől. Ilyenkor hiába próbáltad kitartóan elképzelni a vágyott végeredményt, valahogy nem segített. Sokan vannak, akik az élet bizonyos területein sikeresek – például a munkában vagy a tanulásban, ahol az eredmények könnyebben mérhetőkés a célok is körülírhatók. Csak sajnos nem minden cél ilyen..

Mégis megpróbálsz pozitívan gondolkodni..

Aztán másnap reggel belenézel a tükörbe és újra előjönnek a magaddal kapcsolatos negatív gondolataid. Tudod, az a kritikus kis hangocska amelyik folyton azt ismételgeti, hogy vajon mások mit fognak gondolni? Meg hogy neked úgysem sikerülhet… 

És akkor arra gondolsz, hogy talán nem is vagy képes a pozitív gondolkodásra…

Pedig nincs veled semmi baj. Sőt, az, hogy nem tudod egyik napról a másikra megváltoztatni a gondolkodásmódodat teljesen normális és természetes.

Mert az agyunk úgy működik, hogy..

Először is muszáj megszűrnie a számára fontos információt: hiszen képtelenség lenne minden ingert befogadni, ami naponta ér minket. Tehát választania kell a fontos, és kevésbé fontos dolgok között.

Az agyunkban az ún. Retikuláris Aktiváló Rendszer (RAS) feladata, hogy megszűrje a sok-sok beérkező ingerből azokat, amelyeket fontosnak, relevánsnak és igaznak tart. Ezeket eltárolja és olyan ‘információtömböket’ (nevezhetjük sémáknak is) alakít ki, amelyeket később hasonló helyzetekben alkalmazhat. 

Egy egyszerű példánál maradva: őseink megtapasztalták, hogy a barlangi medve veszélyes és jobb távol maradni tőle. Ezt az információt eltárolták és ezután bármilyen aranyosnak és ártalmatlannak látszott is egy közeledő maci, hanyatt-homlok menekültek, ha meglátták.

Ez azt is jelenti, hogy ha egyszer igaznak hiszel valamit egy személyről vagy egy helyzetről, akkorez válik a meggyőződéseddé és nagyon nehéz lesz később megváltoztatni. 

Miért van ez? Azért, mert az agyunk minden, az eredeti meggyőződésünkkel ellentétes tényt vagy észrevételt hajlamos figyelmen kívül hagyni – hiszen az nem illik bele az eredeti hitrendszerbe. Sőt, az a bizonyos szűrő csak az eredeti meggyőződésünknek megfelelő információkat szűri ki, az azzal ellentéteseket egész egyszerűen nem veszi figyelembe.

A megerősítési torzítás

Ezt a figyelmen kívül hagyás-t hívja a pszichológia 'megerősítési torzítás'-nak ami azt jelenti, hogy hajlamosak vagyunk azokat az információkat előnyben részesíteni, amelyek a saját előfeltételezéseinket erősítik meg egy bizonyos dologról. 

Ha például az a meggyőződésünk, hogy nem vagyunk elég vonzóak akkor hiába kapunk kilenc pozitív visszajelzést és csak egy negatívat, biztos, hogy a negatívra fogunk figyelni és a pozitívnak nem tulajdonítunk jelentőséget. Egész egyszerűen azért, mert míg az előbbi (negatív) beleillik a magunkról alkotott hitrendszerünkbe, az utóbbiak (a pozitívak) már nem.

Azaz tényleg igaz a mondás, hogy azt látjuk, amit látni akarunk és azt fogadjuk el igaznak, amit annak akarunk tartani. És ha van valamivel kapcsolatban egy (makacs:) meggyőződésünk, akkor azt nagyon nehéz megváltoztatni.

Miért olyan nehéz változtatni?

A kutatások azt is kimutatták, hogy ha van egy alapvető meggyőződésünk akkor hiába minden ellene szóló bizonyíték, az agyunk dupla erőfeszítést fog tenni azért, hogy azt fenntartsa. Mint amikor egy ismeretség kezdetén valaki nagyon kedves, de amint múlni kezd a kezdeti lelkesedés, teljesen megváltozik…Érdekes, hogy utána hiába tesz sok rossz dolgot, esetleg sokkal több rosszat, mint jót, mi mégis a jót hisszük igaznak. Mert az jobban beleillik az eredeti, első benyomás alapján alkotott meggyőződésünkbe. Ezért hajlamosak vagyunk ezt az első (ez esetben kedvező) benyomást igaznak hinni, a rosszra pedig mentségeket keresni.

Ha pedig valamiben évekig hittünk, akkor nagyon-nagyon nehéz munka és hosszú idő felülírni.Hiszen ilyenkor ez a gondolat szinte már automata üzemmódban működik. 

A meggyőződések megváltoztathatók

Szóval ha legközelebb valami olyasmi történik veled, ami beigazolná a negatív meggyőződéseidet (például nem hív fel az egyik barátod amikor megígérte és már-már elkezdenél arra gondolni, hogy igazából nem is szeret), akkor állj meg egy pillanatra. És emlékeztesd magad arra, hogy a következtetés amire jutottál (már nem is érdekled) csak egy régi (negatív) beidegződés eredménye. Mert egyszer régen megtörtént, hogy egy számodra fontos ember 'eltűnt' az életedből és innentől kezdve minden olyan eseménynél megszólal a vészcsengő, ami egy kicsit is emlékeztet erre a helyzetre.

Próbáld ki a következő gyakorlatot:

Válaszd ki egy, csak egyetlenegy negatív meggyőződésedet. Ne akard egyszerre az összeset megváltoztatni, és főleg ne légy türelmetlen..Túlságosan régóta vannak meg ezek a hiedelmek ahhoz, hogy azonnali változást érj el. Szóval, légy nagyon türelmes:)

Válassz ki egyet, például azt, hogy  ‘nem tudok barátokat szerezni’. Gondold végig, hogy mióta gondolkodsz így. Kérdezed meg magadtól, hogy mindent megtettél-e, hogy ne így legyen? Próbáltál-e már változtatni? Mit tettél akkor?

Ezután tedd próbára a meggyőződésedet. Vizsgáld meg több oldalról és gondold végig, hogy biztosan igaz-e? Milyen bizonyítékod van rá? Vigyázz! Csak az objektív bizonyítékok érnek, mint a matematikában. Ha olyan nincs akkor az azt jelenti, hogy nem tudod bizonyítani:-) Ha pedig nem tudod bizonyítani, akkor lehetnek (és vannak is) ellenérvek. 

Úgyhogy a következő lépés az, hogy keress egy olyan gondolatot, amivel az eredetit helyettesíteni tudod. Vagy akár többet is. Aztán ha ez sikerült, akkor próbálj meg általánosságban egy konstruktívabb (nem a negatív hiedelmeidet alátámasztó) gondolatot megfogalmazni.

Például az alapgondolatod: amikor bementem a munkahelyemre és köszöntem a kollégámnak, akkor csúnyán nézett rám, biztosan utál. És itt nem állsz meg hanem rögtön általánosítasz, hogy: valószínűleg nemcsak ő, hanem általában senki nem szeret és nem tudsz kapcsolatokat teremteni.

Azt, hogy a kollégád pontosan mit gondolt, elég nehéz lenne bizonyítani. Az viszont biztos, hogy elég kicsi az esélye, hogy valóban utál és bármi más valószínűbb: rossz napja volt, keveset aludt, nehéz feladatot kapott és amiatt nincs jó kedve.

De ha megszoktad, hogy ilyen helyzetekben automatikusan bekapcsol a  ‘robotpilóta’ és jönnek a negatív gondolatok, akkor most is ez fog történni. Ha viszont ehelyett tudatosítod magadban, hogy  ez csak egy megszokás, a régi gondolkodási minta, akkor már sokkal könnyebb lesz felülírni és megváltoztatni.

Mi lehet itt a konstruktívabb gondolat? Például az, hogy „rossz napja volt, keveset aludt, nehéz feladatot kapott és amiatt nincs jó kedve. Egyáltalán nem biztos, hogy ez az egész rólam szólt.”

Innen pedig már tovább lehet lépni, hogy „ha valakinek mincs jó hangulata, az nem feltétlenül rólam szól, sőt, ennek a legkisebb az esélye. Sokkal valószínűbb, hogy valami más problémája van.”

Próbáld ki ezt a gyakorlatot! Ha kitartóan, többször is alkalmazod, akkor szép lassan át tudod alakítani a korábbi negatív meggyőződéseidet. Persze nem egyik napról a másikra, kitartás, türelem és sok-sok gyakorlás kell hozzá:)

A negatív meggyőződések felülírása akár egyedül is sikerülhet, ha azonban sok hasonló jellegű gondolatod van magaddal kapcsolatban, akkor érdemes a változtatáshoz szakember segítségét kérni.