Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

7 tipp a stresszkezeléshez

Iványuk Áron képe
Ellenőrzött szakember

A következő cikkben 7 stresszkezelési technikát mutatok be. A korábbi két cikkben 7-7 tényt mutattam be a stresszről, ezek itt és itt érhetők el.

  1.  Értse meg, hogy Ön hogyan stresszel!
    Ön hogyan stresszel? Ez mindannyiunknál különbözhet. Ha megismeri, hogy Önnél milyen érzések jelzik a stressz jelenlétét, akkor jobban felkészülhet és elérheti stresszkezelő eszközkészletét, ha szükséges.
  2. Azonosítsa a stressz forrásait!
    Mi okozza a stresszt? Ez lehet például a munka, család, változás vagy bármely más kiváltó tényező.
  3. Tanulja meg a stressz testi tüneteinek felismerését!
    Mindannyian eltérően éljük meg a stresszt, ezért fontos, hogy tisztában legyen az Ön egyéni stressztüneteivel. Milyen belső riasztásokat kap a testétől? Hátfájás, fejfájás, gyomorfájdalmak vagy a fentiek kombinációja a leggyakoribb testi jelek.
  4. Ismerje meg a jelenlegi stresszkezelő módszereit!
    Önnek milyen módszerei vannak arra, hogy megnyugtassa magát? Ezek olyan magatartásformák, amik az évek során alakulnak ki, de sajnos nem mindig a legelőnyösebbek. Néhány ember például stresszes helyzetekre alkoholfogyasztással, vagy túlevéssel reagál. A jó közérzetünket elősegítő legegyszerűbb dolgokat, például az elegendő alvást, egészséges étkezést, kikapcsolódást és testmozgást gyakran figyelmen kívül hagyjuk.
  5. Dolgozzon ki egészséges stresszkezelő módszereket!
    Azért fontos, hogy tudatában legyen az előző pontban leírt kevésbé egészséges megküzdési módoknak, mert így egészségesebbekre cserélheti őket.Például, ha Ön túlevéssel reagál a stresszre, akkor ehelyett próbáljon meditálni, vagy hívja fel egy barátját, hogy beszélhessen valakivel az aktuális nehézségről. Kutatások szerint a legelőnyösebb, ha egyszerre egy módszert cserélünk le és utána folytatjuk a következővel, ha az új módszer már a mindennapjaink részévé vált.
  6. Tegye fontossá az önmagával való törődést!
    Amikor időt fordítunk magunkra, a jólétünket másoké elé helyezzük. Ez elsőre önzőségnek tűnhet, de gondoljon csak a repülőgépeken az oxigénmaszkokra: először a sajátunkat kell felhelyeznünk és csak utána tudunk másoknak segíteni. Tehát azzal, hogy magunkkal törődünk, végső soron megkönnyítjük, hogy másokon is segíthessünk.
  7. Kérjen segítséget, ha szükségesnek érzi!
    Ha túlterheltnek érzi magát, keressen fel egy pszichológust, akivel beszélhet. A segítő szakemberekkel való beszélgetés csökkentheti a stresszt és segíthet egészségesebb megküzdési stratégiák megismerésében.

Forrás: positivepsychology.com