Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

6 tipp, hogyan kezeljük az agresszív embereket

Velez Csaba képe
Ellenőrzött szakember

Sokan találkozunk agresszív, hatalmaskodó emberekkel, akár munkahelyünkön, akár magánéletünkben. Ezek az emberek a felszínen talán dominánsnak, ellenségesnek és gorombának tűnnek; ám megfelelő reakcióval és intelligens kommunikációval az agresszió hatékony együttműködéssé, a lekezelő magatartás pedig tiszteletté alakítható.

1, Őrizzük meg a hidegvérünket

Az agresszív és goromba emberek egyik legfontosabb motivációja, hogy kihozzák a másikat a béketűréséből. Ha ez sikerül, nyeregben érzik magukat, hiszen sikerült felhívniuk a figyelmet a gyengeségünkre. Minél kevésbé reagálunk a provokációra, annál józanabbul kezelhetjük a kihívást. Ha az adott pillanatban nem tudnánk nyugodtan válaszolni, vegyünk egy nagy levegőt, és ajánljuk fel a másiknak, hogy később visszatérünk az ügyre.

2, Tartsunk távolságot

Nem minden szituáció éri meg, hogy időt és energiát szánjunk rá. Ha az adott ügy nem különösen fontos, ne áldozzuk fel a nyugalmunkat; ne vegyük fel a kesztyűt, inkább kerüljük a negatív emberek társaságát.

3, Ne vegyük magunkra a sértést

Amit a másik mond, valójában saját valóságának leképezése: tehát aki folyamatosan másokra haragszik, valójában önmagával nem elégedett. Így nincs is szükség arra, hogy magunkra vegyük a sértegetéseket.

4, Képzeljük magunkat a másik helyzetébe

Próbáljuk meg beleképzelni magunkat az illető helyzetébe, és felderíteni a viselkedését kiváltó indokokat. Ha a partnerünk folyton ideges, lehet, hogy gyermekkorában sosem tudott megfelelni a szüleinek; ha pedig felettesünk, talán a felső vezetés vár el tőle túlzott teljesítményt, ezért tölti ki rajtunk a mérgét.

5, Legyünk tisztában a jogainkkal

Arra az esetre, ha a sértegetés túlmenne minden határon, nem árt tisztában lennünk a jogainkkal, és tudnunk, mi az, amit a másik már nem engedhet meg magának. Ezt vele is közölhetjük.

6, Kérdezzünk vissza

Az agresszív emberek szívesen állítják áldozatukat a középpontba, és hívják fel a figyelmet hiányosságaira. Ez a viselkedés a manipulációra és a dominanciára irányul, nem pedig a probléma hatékony kezelésére. Ha valaki sértegetni kezd, például butának nevez, kérdezzük meg, valóban azt szeretné-e, ha többet nem beszélgetnénk vele tiszteletlen viselkedése miatt.

A fenti technikák alkalmazásával sikerrel verhetjük vissza agresszív és hatalmaskodó kollégánk vagy ismerősünk támadásait.