Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

5 tipp Hogyan győzd le a Facebook -függőséged

Gelsei Bernadett képe
Ellenőrzött szakember

Talán a legszélesebb körben használt és elterjed közösségi oldal  a Facebook,  amire a felhasználók zöme naponta ellátogat, sőt egész napokat is fent töltenek az oldalon, mert észrevétlenül csábítja a regisztráltakat.

Orvosilag nincs még elfogadott  "Facebook függőség" vagy a "Facebook -függőségi zavar " azonban a valóságban már megjelent a  Facebook függőség  mint  addiktív viselkedések, ami egyre nagyobb problémát jelent az egyén életében és környezetében, főleg szociális kapcsolatok és család viszonylatában.

Ez a cikk neked szól, ha naponta több órát töltesz ezen a közösségi oldalon, vagy már környezetedet zavarja, hogy elhanyagolod őket a Facebook miatt.

1.Ismerd  a Facebook –függőség jeleit és ismerd be  függőséged .

Bár jelenleg nincs olyan felsorolás ami diagnosztizálná a Facebook függőséged, azért vannak egyértelmű jelek, amelyek megléte erőteljesen feltételezi azt.

Ezek a következők:

  • Ha felébredsz, az első dolgod, hogy az okostelefonoddal lecsekkold mi történt a Facebook-on.  És ez az utolsó dolog, amit elalvás előtt csinálsz.
  • Semmi más nem olyan érdekes huzamosabb ideig számodra , vagyis  " üres"-nek érzed a napod  Facebook nélkül .  
  • Amikor éppen nem érdekel a munka, tárgyalás, találkozó, gyerek stb azonnal felmész a Facebookra, csak hogy becsekkolj.
  • Nem tudsz több napot eltölteni Facebook nélkül. Ha mégis olyan helyzetbe kerülsz, hogy nem tudsz hozzá jutni, mindent megteszel, hogy találj egy wifi csatlakozást, vagy számítógép hozzáférést. Erős sóvárgás jellemzi ezt az időszakot, és hiányérzet, hogy valamiről lemaradsz.
  • Még ha nem is vagy folyamatosan  a Facebook-on folyamatosan ( jelezve, hogy szükség van a valóságra ) , naponta többször ellenőrzöd oldalad, ezt már okot adhat  a kényszeres viselkedés kialakulására  és szociális zavarra.
  • Megfelelő alvás már nem fontos neked . Képes vagy a Facebook miatt tovább fent maradni a megszokottnál.
  • minden fontosabb napi történésedet, gondolatodat azonnal meg kell osztanod a hírfolyamon.
  • Számtalan barátod van a Facebookon, de a valóságban nagyon magányosnak érzed magad

 

2.Tarts önvizsgálatot, arról, hogy valójában mit csinálsz a Facebook-on .

Ha te vagy környezeted úgy érzi, hogy túlzásba viszed a Facebookozást, és az kihat a kapcsolataidra is negatívan akkor tedd fel magadnak a következő kérdéseket.

A minél hitelesebb önvizsgálathoz érdemes egy hétig Facebook használati naplót vezetned!

Ha csak a barátaid profilját, zenéit, videóit, képeit nézegeted, és elmegy az időd ezzel, akkor biztos lehetsz abban, hogy a facebook rabja vagy.

  • Csak céltalanul nézelődsz barátaid után, új ismerősöket keresve a régiek ismerőseinek az ismerőseit nézegeted, hogy éppen ki mit csinál? Ha ez ismerősen hangzik számodra akkor céltalanul használod az oldalt.
  • Azzal magyarázod a Facebookozásod, hogy te munkára használod? Tudod mennyi időt használod pontosan csak munkára? Tisztában vagy azzal mennyi időt használod munka nélkül? Érzékeled hol a kettő között a határ?
  • Az ismerőseid hány százaléka valódi barátod is? A velük való kapcsolattartás mennyit ad hozzá a személyiséged fejlődéséhez? Mennyire inspirálóak számodra? Mennyire konstruktív?

 

3.Döntsd el mi az értékes neked a Facebookon!

Azzal, hogy meghatározod számodra mi az értéke a Facebooknak, konkrétan mire használod kereteket adsz a használatnak és megszüntetsz egy rossz online szokás kialakulását. Tedd fel, hogy mit szeretsz benne? Mitől élvezetes számodra Facebookozni? Mondj 5 dolgot ami miatt jó a Facebook? Említs meg 5 dolgot ami miatt nem jó?

 

4.Tölts el egy két hetet Facebook nélkül, próbaképpen!

Döntsd el, mikor próbálod ki, milyen az élete Facebook nélkül. Ha megvan a dátumod, akkor tedd közzé a hírfolyamodban, add meg  a nem online elérhetőségeidet és figyeld , mi történik az idő alatt veled!

Figyeld meg, hányan keresnek fel telefonon, kérnek személyes találkozót azért, hogy tartsák veled a kapcsolatot! Figyeld meg magadon, hogy valójában ki hiányzik neked  a Facebookról és miért! Mivel töltöd azokat az időket, amit eddig a Facebookozással töltötted?

 

5.Készíts tervet arról, hogyan fogod kontrollálni és tudatosan használni a Facebookot!

  • Ha rendszeresen megváltoztatod a profilod, akkor az azt mutatja, hogy sokat foglalkozol, mit gondolhatnak rólad, és hogyan látnak téged a profilod alapján a többiek.

Tipp: menj el egy profi fotóshoz, készíttess vele egy jó képet, és aztán ezzel többet ne foglalkozz…

  • Ha rendszeresen megváltoztatod az állapotod és gyakran posztolsz a „Mi jár a fejedben” hírfolyamon, akkor az azt mutatja, hogy nem életedet minden apró részét meg osztod a faladon, függetlenül attól, hogy végig gondold az érdekes lehet e mások számára.

Tipp: Gondold végig milyen információkat, eseményeket tartasz érdekeset te másokkal kapcsolatban. Ez alapján állíts fel magadnak egy szabályt, hogy te milyen dolgokról és hányszor posztolj egy napon.

  • Sok barátod van a Facebookon, olyanok is akiket évek óta nem láttál, vagy mióta ismerőseid egyszer sem léptetek kapcsolatba? Ha igen, akkor kérdezd meg magadtól, miért fontos, hogy ismerd őket, és minden részletet tudjanak rólad?

Tipp: Rendszerezd a barátaidat csoportok szerint, és betekintést csak azoknak engedj, akikkel tényleg valódi kapcsolatot van, a többieket akár ki is törölheted. Kezdj el találkozgatni rendszeresen a barátaiddal személyesen, azokkal is akikkel szoros kapcsolatod van a Facebookon, de személyesen nem szoktatok találkozni!

  • Ha okos telefonod van, és folyamatosan be vagy jelentkezve a Facebookra, letöltötted a messenger alkalmazást is, és egy órán belül többször is felmész, akkor az aggodalomra adhat okot, mert azt mutatja, hogy nem tartod egy egészséges kontrollban a Facebookozást.

Tipp: Úgy tudod csökkenteni a Facebook használatod, ha kitörlöd a messenger alkalmazást, nem töltöd le, illetve a beállításoknál, nem kérsz értesítést, így nem látod, hogy ki mit ír.

  • Ha naponta több mint két töltesz Facebookozással, akkor az azt mutatja, hogy számodra fent lenni, sokat jelent. Ennek azonban az a csapdája, hogy a valódi társas környezetedtől veszel el időt és elkezdenek leépülni, megromlani a kapcsolataid.

Tipp:  Döntsd el, naponta mennyi időt szánsz Facebookozásra, azon belül konkrétan mit fogsz csinálni az oldalon és mikor fogod használni. Tartsd magad a tervedhez! Kérd meg a hozzátartozóidat, hogy folyamatosan jelezzenek vissza, ha úgy érzik, a Facebook fontosabb mint ők.