Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Tanulási zavarok

Tanulási nehézségek az iskolában

Minden szülő arra vágyik, hogy gyermeke sikereket érjen el az iskolában. Az írás-olvasásban és a számolásban jelentkező nehézségek nem csak a gyerekek dolgát nehezítik meg, hanem a szülőknek is feladják a leckét. Szeretnék néhány praktikus tanáccsal szolgálni a szülőknek arról, mire is érdemes odafigyelni, hogyan segíthetik tanulási problémákkal küzdő gyermeküket az iskolában. A gyakorlás nem segít? Az egyik leggyakoribb tévedés a szülők – és gyakran a tanítók – részéről, hogy azt gondolják: többet kell gyakorolni az olvasást, írást, számolást, - egyáltalán az éppen aktuális tananyagot - attól majd fejlődik a  gyerek. Nos, bármilyen meglepő, ez nem így van. Jó, ha tudják, hogy a tanulási problémák a normál intellektusú gyerekeknél valamilyen részképesség gyengesége miatt lépnek fel.

Az írás-olvasás és a számolás olyan komplex tevékenységek, amelyek többféle képességünket és agyi funkciónkat veszik igénybe egyidejűleg. Ki gondolná például, hogy a térbeli (síkbeli) tájékozódás és a térirányok ismerete, felismerése szükséges ezekhez a tevékenységekhez. Vagy hogy a szavakon belül az egyes betűk, hangok megkülönböztetése külön képesség, akárcsak a sorrendiség felismerése. Mindez azt jelenti, hogy amíg a problematikus részképességet nem fejlesztjük, addig maga az olvasás, írás vagy számolás sem lesz jobb színvonalú.

A gyakorlás önmagában tehát nem segít. A nehézséget okozó tevékenységek gyakoroltatása azért sem célszerű, mert nagyon rossz hatással van a gyerekek tanulás iránti motivációjára. Senki sem szereti azt csinálni, ami nem megy neki – a gyerekek is így vannak ezzel. Akinek tanulási problémás gyereke van, tudja, mennyi alkudozást jelent, hogy a nebulót leültessék az asztalhoz olvasni vagy leckét írni. A kudarc folyamatos megismétlése a gyerek gyengeségeire fókuszálja a figyelmet, és rombolja a gyermek önértékelését. Nem mellékesen állandó frusztráció forrása a szülő számára is.

Lassabb tempóban
A részképesség-gyengeség másik következménye, hogy a kieső funkció miatt az idegrendszer kompenzál, ami túlterhelődéshez, fáradékonysághoz vezet. Sok diszlexiás gyereknél látjuk, hogy nem tudja kiolvasni helyesen a szavakat, de megpróbálja kikövetkeztetni, hogy mi is lehet az a szó. Ez nagyon praktikus megoldás, de plusz feladatot jelent az olvasó gyereknek. Gyakori tapasztalat, hogy a tanulási zavarokkal küzdők nem tudnak hosszan figyelni, éppen a gyorsan bekövetkező túlterhelődés miatt. Ezért van szükségük több időre a feladatok megoldásához, vagy haladnak lassabb tempóban az írás-olvasás vagy a számolás elsajátításakor. A fáradékonyságra egyébként még középiskolás, sőt egyetemista korúaknál is figyelni kell. Nem könnyű megbékélni azzal, hogy a gyermekünk nem halad a többiekkel azonos ütemben egyes készségek elsajátításában. De ne nehezítsük meg a dolgát azzal, hogy elégedetlenkedünk a teljesítményével.

Mit tehet a szülő?
Az iskolába járás tanulási nehézségek nélkül is megterheli a szülő-gyerek kapcsolatot, mivel a házi feladat elkészítése és az otthoni tanulás nem mindig zökkenőmentes, így ezek felügyelete nem tartozik a hálás szülői feladatok közé. Különösen szorongatóvá tud válni a teljesítménnyel való állandó foglalkozás a gyermek és a szülő számára egyaránt. Ezért a szülők feladata ilyenkor az, hogy biztosítsák szeretetükről gyermeküket, töltsenek minél több kellemes időt együtt, és csak annyit foglalkozzanak a tanulással, amennyi feltétlenül szükséges. Nagyon fontos, hogy legyen a gyermeknek olyan elfoglaltsága, amiben ügyes és sikerélményhez jut: sportoljon, járjon valamilyen szakkörbe, rajzoljon, énekeljen, stb. Egyáltalán csináljon valamit a saját örömére, a teljesítmény kényszere nélkül. Ugyancsak fontos, hogy a szülők észrevegyék és hangsúlyozzák a gyermek pozitív tulajdonságait, erősségeit, valamint hogy tudatosítsák magukban és gyermekükben, hogy mi emberek nem vagyunk egyformák, mindenki másban ügyes, és mindenkinek vannak gyengeségei.

A leírást Tóth Veronika pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

Szakemberek

Pszichológus válaszol

Kamasz gyerekem indulatkezelése

Tisztelt Szakértő!17 éves lesz a fiam.Sajnos most már tanácstalan vagyok azért fordulok Önhöz. Azt hiszem a fiamnak indulat kezelési zavarai vannak.Kárt tett már a házunkban is ezáltal saját magában is.Van barátnője és ha vita van köztük a kiabáláson túl menően már oda jutott,hogy az öklével bele vágott a falba illetve az ajtóba.Gyakorlatilag már velünk sem tud higgadtan beszélni bármi is a téma tanulás(tanulási nehézségei is vannak), házi munka , sportolás.Az utóbbi időben már a szüleivel is állandóan kiabál.Nem tudom ,hogyan kezeljem a dolgot.Van két lány testvére velük nincs semmi probléma

Mi baja a gyermekemnek?

Hogyan segítsek 9 éves lányomon, ha nem tudom megérteni mi a baja, mitől retteg? Állandóan sikogat, nyávog és depressziós unalomban tartja magát. Nem találja fel magát, nem tud önállóan játszani, folyamatos figyelmet szeretne. Óriási szeretethiánya van. Van kis tesója, aki a gyökeres ellentéte már most 2 évesen. Nagylányom sikogat a darazsaktól, ha megkarcolja a lábát, visszabeszél, dacoskodik, úgy sír, hogy már szinte hörög, érezhető, hogy a figyelmet akarja magára vonni, de ezzel általában csak feszültséget kelt mindenkiben, az osztálytársaiban és a tanáraiban is. Nem tudom mit tegyek... Álm

Depresszió?

Üdv! 18 éves gimnazista lány vagyok. Nagyjából 14 éves korom óta, úgy évente 2x levertnek érzem magam. Nincs kedvem semmihez, csak fekszem az ágyban, elhanyagolom a tanulást, a sportot, kizárok mindenkit. Nincs kedvem találkozni emberekkel, sem kimozdulni. Alapvetően jó tanulok, mindig 4-es feletti az átlagom, az utóbbi pár évben egyedül a matematika megértése okozott nehézséget, ám ezek az időszakok sokat rontanak a tanulmányi eredményeimen. Ilyenkor az étvágyam is rosszabb, gyakran fáj a fejem, de 1 hét után javul a helyzet, néhány hétnél sosem tartott tovább. Ez lehet depresszió? Ha igen,

Depresszió

Jónapot! 14 éves vagyok,depressziósnak érzem magam,már elég rég óta. Pszihológushoz nem merek fordulni,mivel szülővel kell menni,és nem merem előttük elmondani,mindent ami bánt. Örülni már semminek sem tudok. Önbizalmam egy kicsi sincs. Állandóan stresszes és fáradt vagyok. És nem merek a "barátaim" előtt a problémáimról beszélni,mert főként miattuk vagyok ilyen rosszul és a szüleim miatt. Maga szerint mit lenne jó ha csinálnék?

A legjobb megoldás

Tisztelt Cím! Fiam 12 éves. Osztályába nem tudott beilleszkedni. Folyamatosan csúfolták,amit az osztályfőnök nem tudott kezelni. Ő is több alkalommal megalázta a gyermekek előtt. Tanulmányi eredménye 3. osztály vége óta romlik, többször állt bukásra. Írása olvashatatlan, gyakran azt mondja nincs erő a kezében. Magányos, szomorú, elkeseredett. Hiába tanul, eredménye nincs. Próbált beilleszkedni, de elutasítást kapott. Az iskolában kialakult kép alapján nem maradhat ebben a közösségben. Kérdésem az lenne, hogy másik közösségben van e esélye? Tartós, maradandó kár érhette e a tanulásban a tanár

Érzelmek nélkül

Tisztelt szakértő. Jómagam 21 éves fiatal férfi vagyok. Az a problémám, hogy nincsenek érzéseim. Hadarok, mikor beszélek, ami ezelőtt nem volt rám jellemző. Minél hamarabb le akarom tudni a mondandómat. Szerintem ez önbizalom hiány. Illetve szaporodik a szívverésem mikor nem is csinálok semmit fizikalilag, belül viszont belső konfliktusba kerülök. Mindez egy rossz párkapcsolat után kezdődött. Az egész szerelem 1 évig tartott, de a párkapcsolat 1 hónapot bírt ki. Az egy év alatt nagyon sok fájdalmat éltem meg, és úgy döntöttem hogy elég volt, nem akarok érzéseket. Nem tudok érzelmeket kimutatn

Olvasás

isztelt pszichológusok! A segítségüket szeretném kérni,imádok olvasni csak azt nem tudom milyen témakörben tegyem ugyanis érdekel a pszichológia,pszichiátria,történelem. Bár, sokan a környezetemben azt mondják hogy pszichológia,pszichiátria, könyveket ne, olvassak mert nem fogom megérteni én meg hobbi szinten szeretnék komolyabban foglalkozni valamivel,mit tanácsolnak hogyan kezdjek neki?A másik kérdésem:mentálisan sérült vagyok horror,misztikus,thriller könyvek milyen hatással lehetnek egy megnemhatározott szkizoid személyiségre? Köszönöm a válaszukat!

Érzelmi állapot, nyelvtanulás

Tisztelt szakértő, Elnézést kérek, ha a kérdésem nem tisztán pszichológiai jellegű, de nem találtam jobb fórumot a megkérdezésére. Több alkalommal is megtapasztaltam, hogy egy, egy sérelmen képes vagyok akár napokig is rágódni és annak minden részletére jól emlékezni. Mivel nyelvet is tanulok, kevés sikerrel, így az jutott eszembe, hogy miként lehetne a tanulásban alkalmazni azt, az érzelmi töltöttséget, ami miatt megjegyzem a sérelmeket. Lehet mesterségesen olyan érzelmi töltöttséget adni egy tanulandó mondatnak, ami elő segítené a memorizálást? Mert ha a sérelmeket képes az agy jól elraktá

tanuláshoz hozzáállási probléma

Tisztelt Pszichológus(nő)! Kislányom 10 éves, most negyedikes. Az első három évben, amikor a napközi valóban napköziként működött, az eredményei egészen jók voltak, átlagban 4,5. A hozzáállása akkor is nehézkes volt, de rávehető volt a tanulásra. Az idei évben 5 évfolyamnak van tanulószobája együtt 4-8. osztály, és a tanulás megrekedt nálunk sajnos. Folyamatosan elmaradtak a leckék itthonra... A gyermek amikor délután 4-kor hazaért már fáradt volt, egyre kevésbé volt alkalmas az aktív munkára-tanulásra. A félévkor egy egész jegyet rontott. (Nem ez volt a legnagyobb probléma, hanem a hozzáállá

Az alábbi lelki problémára mi lehet a megoldás? F/31

A teljes problémám az alábbi linken írtam le: (link törölve. Szerk.) A tüneteim röviden az alábbiak: - folyamatosan 2 hónapja ég a bőröm belülről - magas a pulzusom - esetenként a homlokomnál enyhén fáj a fejem - reggeli ébredésnél teljesen magam alatt vagyok - autóvásárlás óta éjjel nem tudok aludni. 2-kor, vagy 3-kor, vagy 4-kor megébredek, visszaalszom, vagy telefont nyomkodok (max 5 órát alszom éjjel) - szívemnél alul körbe fájdalomérzet - kedvtelenül, erőltetve tartom a kapcsolatot a barátaimmal, nehogy elveszítsem őket. (unalmas vagyok és zárkózott)

vizsgaszorongás, pánik, közlekedés-fóbia

24 éves egyetemista vagyok és a vizsgaidőszakban kezdődtek erős szorongásos panaszaim, a vizsgák előtt már annyira izgultam, hogy egyáltalán nem tudtam koncentrálni, és el is rontottam. Aztán ez addig fajult, hogy egyszer a buszon rosszul lettem, azóta nem is járok tömegközlekedéssel, mert félek, hogy megint rámjön, és elájulok, vagy rosszul leszek. Kérem segítsenek, mit csináljak, nagyon kétségbe vagyok esve.

Asperger-16 éves fiú- pszichológust keresek

Kedves Pszichológus/-ok! Fiam 16 éves, 10. osztályos, Asperger szindrómás. Pszichológust keresünk mellé, mivel mióta középiskolába került, viselkedése, tanulása, magatartása teljesen a káosz felé tart. Mindent kipróbáltunk már saját erőnkből , amit tudtunk, de olyan, mintha semmi nem hatna rá. Se szép szó, se fenyegetés. Se családi megbeszélés, se tiltás, se bátorítás. Abszolút semmi motivációja nincs, se a tanulásra, se más téren, nem őszinte velünk, egymás ellen próbál minket folyamatosan kijátszani. A középiskolát mi jobban szeretnénk elvégezni, mint ő. 16 évesen pont nem illik bele már

17 éves fiú

Üdvözlöm! Már végső elkeseredettségemben írok Önöknek. Van egy 17 éves fiam , akivel nagyon nem értek szót. Legtöbb gond a tanulásból van. Sosincs lecke, nincs tanár…! Lassan jön a félévi bizi és csak bukdácsol. Hiába segítenék, nem él vele. Ma ismét összekaptunk ezen és megmondtam , hogy akkor is fog minden nap tanulni ha nincs is semmi lecke. Ezen persze egyből felhúzta magát. Megláttam a barátnőjével folytatott beszélgetésben , hogy amint tud elköltözik itthonról , mert Ő ezt már nem bírja. Sok a szabály( némi házimunka, tanulás, és nem mehet hetente bulizni) Bár ami jobban aggaszt, hogy(

kisfiam állapotfelmérés

Fiam 10 éves btm-nel küzdő gyermek. Esetleges keresztdominanciák feltárásábban és írásmozgáskoordináció tempójának optimalizálásában kérnék segítséget és keresek szakembert.

Kresz vizsga

Tisztelt pszichológus úr/hölgy! Egy olyan kérdéssel fordulnák önökhöz hogy tudom leküzdeni a vizsgadrukkot? Sajnos már 5. alkalommal nem sikerült a KRESZ vizsga és mivel nekem nagyon kellene a jogosítvány munka miatt valamit mindig elrontok pedig nagyon készültem sokat tanultam és ez a próbavizsgánál is meglátszik mert ugye a minimum a 65 pont ezt mindig elérem volt amikor 2x66 pontal meg 70 pontal sikerült kitöltenem a próbavizsgát de az élesen mindig 1-2 pontokkal megbukok tegnap is 63 pontal, a gyomrom remegett kipihent se voltam sajnos mert otthon nem is hagynak annyira pihenni majdnem min

Oldalak