Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Művészetterápia

A művészetterápiák olyan változatos, élménycentrikus, az egyéniség kibontakozását segítő terápiás technikák, amelyek elősegítik az önismeret elmélyülését, a motivációk, testi-lelki-szellemi működések felfedezését. Hozzájárulhatnak az érzelemkifejezés fejlődőséhez, a kommunikatív- és kifejezőképesség javulásához.

„Minden művészetterápiának közös alapja a nem verbális kommunikációra és kreatív kifejezésre helyezett hangsúly, olyan bizalmat ösztönző és biztonságos környezetet nyújtva, amelyben az emberek felvállalhatják és kifejezhetik erős érzelmeiket.” (Payne, 1993)

HATÁSMECHANIZMUS

A terapeuta és a kliens kölcsönhatása a létrehozott műalkotáson vagy tevékenységen keresztül valósul meg oly módon, hogy a művészetterápia során átélt élmény lesz az, amivel a terapeuta és a páciens dolgozik. A művészetterápiában való részvételhez nem szükséges sem az adott művészeti ágban használt eszközök ismerete, sem bármilyen képzettség vagy tehetség, ugyanis terápiás szempontból nem az esztétikai jelentőség, hanem az önkifejezés érvényessége számít.

KÜLÖNBÖZŐ MEGKÖZELÍTÉSEK

    Aktív művészetterápia: a résztvevő cselekszik, tehát alkotáson keresztül fejezi ki magát.
    Befogadó művészetterápia: a résztvevő mások által készített műalkotások megtekintése után dolgozik az átélt élményekkel.

Az alkotásközpontú megközelítés az alkotás folyamatát állítja a középpontba, amely a terápiás hatást hordozza. Ebben az esetben az alkotás létrejöttével a terápiás folyamat is lezárul. Ezzel ellentétben az alkotást, mint eszközt felhasználó megközelítés során a mű létrejöttét követően következik a megbeszélés, élményfeldolgozás.

FAJTÁI

A művészetterápia alapjául bármilyen művészeti ág szolgálhat. Legnépszerűbb formái a következők:

Képzőművészeti terápia

Aktív formában célja a legkülönbözőbb technikák felhasználásával (festés, rajzolás, montázs, agyagozás stb.) önkifejezésből fakadó alkotás létrehozása. Befogadó formában a kész művészeti alkotás által keltett érzések, hatások átélése, feldolgozása történik.

Zeneterápia

A befogadó zeneterápia zeneművek közös hallgatásán alapul, az aktív formában zene-, illetve kórusművek közös gyakorlása élménnyé válik, érzelmeket mozgat meg.

Mozgásterápia

A mozgás kiváló eszköz az érzelmek kifejezésére, segítségével a kommunikatív- és kifejezőképesség javítható. A kommunikatív mozgásterápia, a gesztusterápia és a pantomim-terápia alkalmas arra, hogy a metakommunikatív jelzések tudatosításával és hatékony felismerésével egyértelműbbé válhasson a kommunikáció A táncterápia inkább az érzelmi-indulati önkifejezés terepe. Létezik befogadó mozgásterápia is: a részvevők a táncdarabok, performanszok megtekintése során tapasztalt élményei képezik az elemzés és feldolgozás tárgyát.

Irodalom- vagy biblioterápia

Irodalmi műalkotások részleteinek felolvasása és feldolgozása, a mű szereplői és a résztvevők közötti párhuzamok kibontása képezi a befogadó irodalomterápia lényegét. Aktív formájának alapja a kreatív írás, mint önkifejezési eszköz.

Drámaterápia

A színjátszás kiváló és komplex művészetterápiás eszköz, aktív formájában a felkészülés lehetővé teszi az érzelmek személyes és kreatív kifejezését, új viselkedésmódok gyakorlását védett közegben.

Játékterápia

A gyermekeknek szóló játékterápia előre meghatározott és különböző célokat szolgáló játékék játszását jelenti, míg a felnőttek játékterápiájának célja a játék örömének újrafelfedezése.

A leírást Kuna Gábor pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját.

Pszichológus válaszol

Mi baja a gyermekemnek?

Hogyan segítsek 9 éves lányomon, ha nem tudom megérteni mi a baja, mitől retteg? Állandóan sikogat, nyávog és depressziós unalomban tartja magát. Nem találja fel magát, nem tud önállóan játszani, folyamatos figyelmet szeretne. Óriási szeretethiánya van. Van kis tesója, aki a gyökeres ellentéte már most 2 évesen. Nagylányom sikogat a darazsaktól, ha megkarcolja a lábát, visszabeszél, dacoskodik, úgy sír, hogy már szinte hörög, érezhető, hogy a figyelmet akarja magára vonni, de ezzel általában csak feszültséget kelt mindenkiben, az osztálytársaiban és a tanáraiban is. Nem tudom mit tegyek... Álm

Hogyan éljek szeretet, együttérzés nélkül?

Nincs senki, aki szeretne, aki együttérezne velem. Több agybetegséget diagnosztizáltak nekem, de egyikről se hiszem el, hogy valójában lennének nekem ilyen betegségeim. Az életem fő problémája, hogy mindenkinek a környezetemben vagy előítélete van velem szemben, vagy a pénzt érzik a legfontosabbnak, vagy alulképzettek. Senki se érti, hogy miért tiltakozom az ellen, hogy lennének agybetegségeim és valóban szükség lenne a gondnokságra, ami alá részlegesen korlátozóan helyeztek. Szeretném megosztani a gondolataimat olyan személlyel, aki képes ésszerűen, szeretettel élni és érzelmileg is mell

Szülői alkalmasság kérése

Olyan pszichológust keresek, aki ( k ) véleményét a bíróság elfogadja ( igazságügyi ) és elvégezne ( nének ) rajtam / velem a tárgyban megjelölt alkalmassági tesztet. Köszönettel, Bántelki lajos ( 06-70-4-32-52-00 )

Vajon érdemes belevágnom?

Tisztelt Hölgyem/Uram! 2009-ben művészeti karon diplomáztam és pedagógus végzettséget is szereztem. Ezidáig grafikusként, rajztanárként dolgoztam, de mindvégig igen göcsörtösen haladtam ezen a pályán, sajánt belátásom szerint sem vagyok kiemelkedő tehetség, csak egy erős közepes. Bizonytalannak látom ezt a pályát, sokat szorongok, mi lesz 5-10 év múlva, nehézkes az elhelyezkedés, a jó (bejelentett) fizetés sincs meg. Ezért posztgraduális képzésen elvégesztem Pécsett a képzőművészetterapeuta képzést, mely felelevenítette, hogy igazából mindig is a pszichológus/művész pálya közt vaciláltam,