Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Autogén tréning, relaxáció, imagináció

A relaxációs technikák a hatvanas évektől kerültek a pszichológusi szakma érdeklődésének előterébe. Innentől kezdve világszerte elterjedtek, széles körben alkalmazzák őket.
Ezek úgynevezett pszichoszomatikus gyógyító eljárások. Szemben a csupán verbalitásra épülő pszichoterápiás technikákkal, a relaxációs technikák a testi gyakorlás során törekszenek a pszichoszomatikus funkciók egyensúlyának helyre állítására. Elsődleges cél a lelki zavarok, problémák miatt kialakult szomatikus és pszichovegetatív rendellenességek feloldása. Így ezeket a módszereket összefoglaló néven Tréning vagy Gyakorlás terápiának nevezzük.
Módszertanilag a viselkedésterápiákhoz állnak közel. Ezek alapja a kívánt viselkedés többszöri megerősítése, ismétlése, melynek hatására a nem kívánt viselkedés kioltódik. Jelen kontextusban erre példa a szorongás, amit hatástalanítunk egy kiadós relaxációval. Ezt kellemes ellazult állapot követi, ami egyben pozitív megerősítés. Ezt gyakran ismételve automatikussá tesszük ezt az érzést kialakítunk egy magasabb tűrőképességet.És a szorongás egyre kevesebb helyzetben, vagy egyáltalán nem jelentkezik.
A Relaxációs Módszerek az izomtónus, a mozgás, a lelki történések és a vegetatív működések közötti szoros összefüggésre épülnek. A kedvezőtlenül magas aktivációs szint, például a szorongás együtt jár a vázizomzat tónus fokozódásával, a vegetatív szabályozás zavaraival. Minél inkább képesek vagyunk testünket ellazítani, annál kipihentebbek leszünk, lelkünk is annál nyugodtabb állapotba kerül. Ezért követelménye minden relaxációs technikának az izomellazultság állapota.
Azonban az Autogén Tréning nem csupán a nyugalom elérését tűzi ki célul! Ez egy olyan tanulási folyamat, melyben a gyakorlatok ismétlésével érjük el a megzavart működésű élettani folyamatok, mint légzés, keringés, szívműködés akaratlagos szabályozásának képességét.
Az Autogén Tréning, mint a relaxációs eljárások őse, alapformája
Az Európában legelterjedtebb eljárást az 1920-as években J.H.Schultz dolgozta ki. A módszer a hipnózisban gyökerezik, de később a hipnózissal szemben kifejezetten az ön indította folyamatokra koncentrál. Schultz több évtizedes hipnoterápiás gyakorlatából vette át az alap elemeket, a test elnehezedésének és felmelegedésének érzését. Ezek az érzések akaratlagosan is kiválthatók az ellazult állapotban, így leszünk képesek szabályozni a vázizomzatunk állapotát, a keringésünket, vagy a szívműködésünket.
Mindezek elsajátításához az úgynevezett passzív koncentrációra van szükségünk. Ez az állapot teljes elengedettséget, mély átélést tesz lehetővé, a szuggesztiókra fokozott fogékonyságot. A gyakorlatok elvégzése után fontos a visszakapcsolás, az izmok feszítésével, mély lélegzettel, a gondolatok, képek eltávolításával.
Az Autogén Tréning alkalmazása kiegészülhet úgynevezett pozitív célformulák használatával is, melynek során pozitív állításokat, szuggesztiókat fogalmazunk meg saját magunk számára, és az ellazult állapotban ezeket ismételgetjük.
Az Úgynevezett szervtréning során célzottan foglalkozunk egy bizonyos szervvel, testrésszel, problémás területtel. Elősegítjük a helyes működését, vizualizáljuk a gyógyulását.
Az Autogén Tréning gyakran egészül ki továbbá képhívásokkal. Ez szintén ellazult állapotban történik, könnyen megjeleníthetővé válik az aktuális probléma, élethelyzet vagy lelki állapot. Ilyenkor kívülről rátekinthetünk az adott szituációra, illetve a képen dolgozva az életben is pozitív változásokat tudunk előmozdítani.
A progresszív relaxáció
Az Autogén Tréning gyakorlásának egy változata lehet ez a technika. Különösen ajánlott azok számára, akik nehezebben érik el önmaguktól a nyugalmi állapotot, vagy akut stressz helyzet esetén, amikor nehezünkre esik lazítani.
A módszer kidolgozója E. Jacobson. Ez egy aktív lazítási eljárás. A mozgással, az izmok előzetes megfeszítésével kapcsolódik össze az ellazulás. Így a kontraszt miatt könnyebb megtapasztalni a lazaságot, és egyben intenzívebb élményt is nyújt.
Miben segít az Autogén Tréning?
- egészség megőrzés
- immun erősítés
- pánikrohamok megszüntetése
- alvászavarok megszüntetése
-kimaradt alvás pótlása
- teljesítmény fokozása sportban, tanulásban
- koncentráció, emlékezet javítása
- stressz kezelés és csökkentés
- szorongás, vizsgadrukk esetén
- allergia
- migrén, fejfájás
- fájdalom csillapítás
- pszichoszomatikus, autoimmun betegségek
- várandósoknak
- szülésre felkészülés
- vajúdás alatt segítség
Kiknek ajánlott?
Az Autogén Tréning mindenki számára hasznos módszer! Az egészséges emberek fejlesztését szolgálja, a betegséggel küzdőknek pedig a gyógyulási folyamat része vagy akár a kiváltója is lehet.
Mikortól ajánlott?
Gyerekek esetén is nagyon hatékony tanulás, koncentráció fejlesztése, szorongás csökkentés, vizsgadrukk stb esetén. Kritérium, hogy a gyerek értse miről van szó, képes legyen csukott szemmel egy helyben maradni, a feladatra koncentrálni. Körülbelül nyolc éves kortól ajánlott. Felső korhatár nincs.

A leírást Medveczné Atinay Dorottya küldtre be. Kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

Szakemberek

Pszichológus válaszol

Autogén tréning

Autogén tréninget tanulok, pszichológussal, a napfonatnál tartok, eufórikus élményeim voltak a kezdetektől, eleinte úgy heti két alkalommal spontán, később némileg vezetve magam, hívómondatokra, de ugyanúgy intenzív örömérzettel, (korábban sosem érzett) masszív pozitív önképpel és szeretetérzéssel. Majd belémnyilallt, hogy a testi lazítás részt szerintem teljesen rosszul csináltam, inkább izomtónus növekedés, nyomás volt, mintsem laza elnehezedés, s az "egész testem elnehezedik" sem volt az egész testem, és talán igazán nehéz sem, inkább csak karom nehezült, melegedett. Pszichoszomatikus beteg

Párhuzamos olvasás

Kedves Szakértők most azzal a problémával fordulok önökhöz hogy érdemes-e párhuzamosan könyveket olvasni pl. egyszerre 2-öt ha, igen hogy kezdjek neki? Köszönöm ismét a segítséget,választ, bizalmat Meg annyit tennék hozzá hogy napi mennyi időt érdemes gép előtt olvasni,meg nyomtatott könyveket hogy ne fájjon az ember szeme és milyen hasznos modszerek vannak a szem pihentetésre?

Stressz és halálfélelem megküzdés

Egy kis stressz is képes néha kibillenteni és ez a műtétem óta van így. Az utóbbi időben ez még jobban felerősödött. Érzékenyebb vagyok és azonnal tüneteket is okoz. Nagyobb stressznél nehézlégzés, szívdobogás, enyhe rosszullét, hirtelen kimerültség, neg. gondolatok. Ilyen régen sosem volt, bár nem súlyos, de néha a kevés is elég. Változó. Alapjában jól vagyok és pozitív az életben. De tegnap elég volt látnom befagyva az aranyhalakat a kerti tóba. Semmilyen érzelem nem kötött a halakhoz, a haláluk látványa mégis mélyen érintett. Magamba zuhantam. Ez sztem tudatalatt a halálfélelem, ami a kró

gyógyszer terhesség alatt

Tisztelt Pszichológus! Végső elkeseredésemben irok szinte önöknek! Azt olvastam fórumon,önök tudnak segitséget nyujtani egy nagyon fontos kérdésben! Hálásan megköszönném segitségüket! Azzal a kérdéssel fordulnék önökhöz,hogy 13 hetes terhes vagyok,és gyógyszert szedtem terhességem elött is.de mióta megtudtam a terhességem abbahagytam.azóta nem tudok szinte semmit sem aludni sem nappal se éjszaka nagyon kimerült vagyok.Orvosnál voltam.A rilex 2,5 mg at szedtem esténként egy felet.(lorazepam helyettesitő gyógyszere) kérném véleményüket hogy ártok e a babának ha szedem ezt a gyógyszert tovább

Szülői alkalmasság kérése

Olyan pszichológust keresek, aki ( k ) véleményét a bíróság elfogadja ( igazságügyi ) és elvégezne ( nének ) rajtam / velem a tárgyban megjelölt alkalmassági tesztet. Köszönettel, Bántelki lajos ( 06-70-4-32-52-00 )

Flashek

Ha apró veszélyt látok vagy belegondolok egy helyzetbe, akkor leggyakrabban halálképek, ritkán katasztrófaképek vagy agresszív támadó képek jelennek meg előttem, de van, hogy helyzettől függetlenül is megjelennek. Leginkább olyanokkal kapcsolatos, akik érzelmileg közel állnak hozzám: A kisfiam mellettem van, de azt látom, hogy kirohant az útra és elüti egy autó; bezuhan az ablakon egy repülő a terápián; megtámadják a terapeutámat; felrobban egy autó előttem az úton stb. - ilyenek villannak be. Emellett gyakori, hogy olyan pillanatokban is előjön, amikor boldog lehetnék: látom elégni a kisfiam

Alvászavar

Tisztelt Hölgyem/Uram! Másfél hónapja kialakult egy álmatlanság alvászavarom stressz miatt. A stressz egy vizsga miatt alakult ki amit időközben vissza mondtam. Először voltam Phszihiáter orvosnál kaptam Rivotril nyugtatót amivel 2-3 órákat tudtam aludni. Utána voltam Koneziologusnál és az se hozott kellő javulást. Pár napja nyugodtan le mert rendeződött a helyzet de még mindig 1-2 órákat alszom. Voltam vérvételen a cukrom kicsit alacsony 3.5. (4.1-5.9) Billirubin 26.5. 21 alatt kell lennie LDL koleszterin 2.93 2.59 alatt kell lennie Vörösvérsejt 5.9 a felső határ nekem 6.18

autogén tréning tanulási lehetősége

Tisztelt Segitő! lányomnak hasznos lenne az autén tréning megtanulás, alkalmazása, mivel külgöldön él, abban kérnék tanácsot, hogy egyedül, vagy esetleg skype segitségével ez lehetséges lenne-e számára. Válaszát köszönöm: Reisinger Katalin

Ima

Tisztelt Pszihológus ! Úgy érzem,hogy szükségem lenne arra,hogy esténként imát mondjak. Amikor távol volt munkám a szüleimtől,és esténként imát mondtam el Istenhez akkor jól mentek az élet dolgai.Most munkám sincsen,és édesapám sem vallásos.Az interneten is olvastam egy olyat,hogy képzeletbeli barát...Nem tudom el hinni,hogy ne létezne olyan ember a földön,aki legalább egyszer ne mondta volna,hogy Istenem segíts ! Most,hogy Európába menekültek jönnek különösen észrevehető,hogy a vallás nézetbeli különbségekből gyakorlatilag viccet csinálnak.Konkrétan két olyat olvastam ami sértő.1.Ha valaki ma

mit tehetnék?

Üdvözlöm! Amiota eszemet tudom mindig is izgulos voltam.A gyomromra ment rá az izgalom,idegesség és hasmenésem volt.2évvel ezelöttig nem is volt vele különösebb problémám.2 éve költöztünk ki külföldre,azota uj helyzetekben állandoan megy a hasam,izgulok.Boltba sem tudok el menni anélkül,hogy hasfogot ne vennék be.Odáig mar el jutottam,hogy ha ismert helyekre megyek ahol tudom hol lehet wc-re menni akkor nem izgulok.Viszont ha idegen helyre kell mennem,akkor jön a gyomorideg,has fájás,ás már ut közben is azt keresem,hogy ha hiv a szükség hová rohanhatnék.El kap a pánik.Van,hogy ha adott helység

Elmúlik valaha a szorongás?

Kedves szakemberek! Szeretném segítségüket kérni, mivel nagyon régóta küszködöm a szorongásommal, és nem találok rá semmilyen megoldást. Gyógyszeres kezelés alatt állok, nem enyhíti a szorongásom, néha a depressziómat enyhíti. 7 hónapos kognitív viselkedésterápián voltam, gondolatilag rendbe tudom nagyjából tenni a dolgokat. 4 hónapja analitikus, feltáró terápiára járok, emellett autogén tréningezek. Olvasok önsegítő könyvet is. Mégis nem érzem, hogy haladnék. Egyszerűen a szorongás elárasztja az egész testemet és lelkemet. Nagy az akaratom, erős a személyiségem, ezek kiderültek az ut

Merre induljak

Tisztelt Hölgyem / Uram! Tanácstalan vagyok, merre induljak. NLP-s és agykontrol-os ismeretetim és a gyakorlatom ellenére van egy régi problémám, aminek megoldása úgy érzem, túlnő az öngyógyítás határán. Van bennem egy mechanizmus, ami következetesen gátol az előre jutásban, testi és pszichés tünetek formályában. Ezt az okot szeretném megtalálni. Bonyolult életem volt, valami még dolgozik bennem aminek nem kellene. Szakmai segítségét kérném, milyen irányba induljak. Köszönettel: Zoltán 30F

Fölösleges küzdelem?

Nos, 20 éves lány vagyok. 11 éves korom óta szenvedek szociális szorongástól, 15 évesen lettem depressziós és azóta vannak pánikrohamaim. 19 évesen felkerestem egy pszichológust, aki kognitív viselkedésterápiával kezelt, fél éven keresztül. Minden feladatot elvégeztem, amit feladott, hallgattam rá mindenben. Egyetemet kezdtem, kollégiumba mentem, mivel a pánik- és szorongásosrohamok és a fóbia megkeserített az életem, így kénytelen voltam otthagyni az egyetemet és a kolit. Nagyon összetett nálam a szociális szorongás. Egyáltalán nem tudok emberek közé menni, ha mennék, akkor is kegyetlenü

Oldalak