Ugrás a tartalomhoz

Jelenlegi hely

Asperger-szindróma

Az Asperger-szindróma megnevezés Hans Asperger nevéhez fűződik, aki először írta le (1944) ) ezt az állapotot. Az Asperger-szindróma egy fejlődési zavar, mely az egész személyiségre kihat és egész életen át tartó „állapotként” írható le. Ez a megfogalmazás  ugyanakkor mai fogalmaink szerint nem teljesen tökéletes, hiszen megfelelő, célzott segítségnyújtással az érintett személyek állapota javítható.

Az Asperger-szindróma a közhiedelemben, mint enyhe autizmus jelenik meg, valójában a tünetei ugyanolyan súlyosak lehetnek, mint azoknál a személyeknél, akik autizmus diagnózist kaptak. Asperger-szindróma diagnózist azon esetekben adnak, amikor nem tapasztalható megkésett beszédfejlődés, valamint nincs elmaradás az értelmi képességekben, azaz az IQ átlagos vagy átlagon felüli. Az Asperger-szindróma tehát az autizmus egy típusa, melynek súlyosságaszemélyenként változó. Súlyos esetekben a személy akár értelmi fogyatékos látszatát is keltheti, még akkor is, ha az intelligenciája a normális tartományban van vagy kiemelkedő, aminek oka az állapot tüneteinek súlyosságából fakad.

Az Asperger-szindróma tünetei 3 területen fedezhetők fel:
1. Kölcsönös kommunikáció,
2. kölcsönös társas interakciók,
3. rugalmas gondolkodás és viselkedés zavara.

Ezen a 3 területen a személyeknél minőségi eltérés tapasztalható, vagyis teljesen másképp kommunikálnak, másképp teremtenek kapcsolatot és másképp gondolkodnak, mint azok, akiknek nincs ilyen problémájuk. A gyermekeknél előfordulhat, hogy egyáltalán nem érdeklődnek a többi gyerek iránt, hanem inkább magányosan játszanak, kerülik, vagy el is utasítják a többi gyermek közeledését. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy próbálnak barátkozni, de ügyetlenül, túl hevesen, durván teszik, nem veszik észre, ha a másik gyermek számára zavaróak: viselkedésük olyan, akár a „kis elefánt a porcelán boltban”. Mások érzelmeit nem tudják kitalálni az arckifejezésekből, gesztusokból, hanglejtésekből, ezért fordulhat például elő, hogy nevetnek, ha valaki sír vagy mérges. A környezet számára úgy tűnhet, hogy nem mutatnak empátiát.
Nem csak mások megértése okoz nehézséget számukra, hanem a sajátjaik kifejezése is. Sok gyermeknél nem lehet megállapítani, hogy mikor szomorú, mérges vagy vidám, mert semmilyen változás nem figyelhető meg arckifejezésükben, gesztusaikban.
A kommunikációs eltéréseknél nagyon gyakori, hogy a gyermekek nem tudnak beszélgetni. Ennek oka nem a beszédképesség hiányában, hanem céljának meg nem értésében rejlik: tudnak beszélni, de nem értik, hogy annak elsődleges funkciója a másik emberrel való kapcsolat felvétele és fenntartása. Ezért lehet, hogy a kiváló szókinccsel beszélő gyermek egyetemi szinten tud kiselőadást tartani a dinoszauruszokról, de nem tud egy pohár vizet kérni. Igen jellemző az is, hogyszó szerint értelmezik az elhangzottakat. Gyakran említett példa, hogy az asztalnál ülő Aspergerszindrómásnak feltett udvarias kérdésre, miszerint „Ide tudnád adni a sót?” a válasz „Igen.”, de nem csinál semmit. Ennek oka, hogy nem értik a szavak szó szerinti értelme mögött a kommunikációs szándékot.

A rugalmas gondolkodás és viselkedés zavarának leggyakoribb megnyilvánulása, hogy a személyek mereven ragaszkodnak bizonyos szokásokhoz, rutinokhoz, nem szeretik a változásokat, újdonságokat. Mindig ugyanazon az útvonalon mennének óvodába, hogy mindig ugyanazt a ruhát viselnék, ugyanazt az ételt ennék, ugyanazzal a játékkal, pontosan ugyanúgy játszanának. A tünetek súlyossága az egészen enyhe, alig észrevehetőektől a nagyon súlyosig széles skálán mozog, utóbbiak a személy a környezetének életét is megnehezítik.
Az Asperger-szindróma egyénre szabott terápiával javítható, de nem gyógyítható. A terápia célja a társas- és kommunikációs készségek fejlesztése, a helyes viselkedés megtanítása különböző helyzetekben. Az Asperger-szindróma tehát az autizmus spektrum betegségek egy változó súlyosságú típusa. Az Asperger-szindrómás személyek nem tudnak megfelelően kapcsolatot teremteni az emberekkel, valamint jellemző rájuk a rugalmatlan, merev viselkedés és gondolkodás. A gyermekek és felnőttek viselkedése gyakran tűnhet úgy, mintha neveletlenek, udvariatlanok, tapintatlanok lennének. Valójában az esetek többségében nincs mögötte szándékosság, hanem egyszerűen nem értik a körülöttük zajló világot és ezt nem is tudják elmondani nekünk.

További információkért a felhasznált forrásokból tájékozódhatnak:
Sainsbury, C. (2011) Marslakó a játszótéren. AOSZ, Budapest
Balázs, A. (1997) Az autizmus korszerű szemlélete. Kapocs Kiadó, Budapest
Lord, C., Rutter, M. (1996) Autizmus és pervazív fejlődési zavarok. Kapocs Kiadó, Budapest
Attwood, T. (2008) Különös gyerekek. Animus Kiadó, Budapest

A leírást Merckle Andrea pszichológus küldtre be. Kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

 

Pszichológus válaszol

Gyermek diagnosztizálása

A szakértői vélemény alapján úgy tűnik, hogy a 6 éves kisfiam Asperger Szindrómás. Szeretném valahogy diagnosztizálni, de nem tudom hova menjek vele. Hova lehet ilyenkor fordulni? Előre is köszönettel: Török Sára 06/20/946-9314

Hol diagnisztizálnak?

Üdvözlöm. 8 éves kisfiamon az asperger tüneteit lehet észre venni,de nagyon megosztó. Van ami kifejezetten utal rá,van ami teljesen ellentétes. Hova tudnám vinni,ahol diagnosztizálják vagy kizárják az aspergert? Köszönöm

Kihez forduljunk?Asperger vagy epilepszia?

Tisztelt Cím! 19 éves, sportos, intelligens,jólelkű, fiú unokámmal kb. 4 évvel ezelőtt a következő történt: lefekvés után, a szülők, a gyerek szobájából kihallatszó vergődés, dübörgés hallatán, a gyereket eszméletlen állapotban, a földön vergődve, borzalmas fejfájásról kiabálva találták. A mentő, a Bethesda kórházba vitte. Alapos kivizsgálás után a diagnózis: Asperger szindróma. Ezután kb.1,5 évig semmi nem történt, majd, erős fejfájás után, újra este, lefekvés után, megismétlődött a korábbihoz hasonló, csak sokkal drasztikusabb eset. Eszméletvesztés, vergődés, a nyelv elharapása, szemei kifo

Asperger-16 éves fiú- pszichológust keresek

Kedves Pszichológus/-ok! Fiam 16 éves, 10. osztályos, Asperger szindrómás. Pszichológust keresünk mellé, mivel mióta középiskolába került, viselkedése, tanulása, magatartása teljesen a káosz felé tart. Mindent kipróbáltunk már saját erőnkből , amit tudtunk, de olyan, mintha semmi nem hatna rá. Se szép szó, se fenyegetés. Se családi megbeszélés, se tiltás, se bátorítás. Abszolút semmi motivációja nincs, se a tanulásra, se más téren, nem őszinte velünk, egymás ellen próbál minket folyamatosan kijátszani. A középiskolát mi jobban szeretnénk elvégezni, mint ő. 16 évesen pont nem illik bele már

Asperger-szindroma

gond az, hogy Felvidéken lakunk és a kornyezetunkben nem találtunk magyarul beszélo pszichologust. Szlovák nyelven gondot okoz a gyermeknek az érzéseirol beszélni. Azt szeretném megtudni, hogy a skypon valo konzultácio ilyen esetben mennyire hatásos, segíthet-e, milyen díjra számithatunk egy-egy konzultácioért. Koszonom

Szülői alkalmasság kérése

Olyan pszichológust keresek, aki ( k ) véleményét a bíróság elfogadja ( igazságügyi ) és elvégezne ( nének ) rajtam / velem a tárgyban megjelölt alkalmassági tesztet. Köszönettel, Bántelki lajos ( 06-70-4-32-52-00 )

hogyan tovább, ha nem óvodai nevelés

Tisztelt Pszichológus! Fiamnál a megyei szakpszichológiai vizsgálat azt állapította meg, hogy kétszemélyes helyzetben jó intellektusával megtartott viselkedést mutat, de közösségben, ha eluralják az indulatok nem nyugtatható meg, belátást, megbánást cselekedetei után nem mutat, óvodai csoportban már nem tartható. Úgy tudom, 5 éves kortól kötelező az óvoda.Intellektusát tekintve már bőven iskolás lehetne, de szociálisan nem. Mit lehet ilyenkor tenni. Milyen oktatási forma választható ebben az esetben? A klinikai szakpszichológus a feltételezhető Asperger mellett gyógyszeres terápiát is kért.

Asperger

30 éves Asperger szindrómás fiam mellé keresek pszichológust, akinek tapasztalata van ebben a témában. Fiamnak beilleszkedési, önértékelési zavarai vannak, emiatt elmondása szerint sokszor depressziós. Párkapcsolatot szeretne, de nem talál társat.

Asperger

Tisztelt pszichológus két fiam van Richi 27 eves itthon el mikor kicsi baba volt kb 5 hónapig kórházban volt mondtak mellékvese daganatos rádiummal vizsgáltak gerincből velőt vettek mikor haza vittem végeredmenyben meggyógyult 9 hónapos vólt mar 6 hónaposan felállt kórházban de nagyon későn beszélt sajnos 8 volt es kijöttunk ny ba itt sokszor járt kisegítő iskolába 20 volt mire iskolát befejezte mindig szégyenlős volt mindig itthon van pár hónapja azt mondtak aspergerje van nem tudom mit tegyek

Mélyhipnózis

Tisztelt pszichológusok! Leányom jelenleg harminc éves elmúlt.Nem rég tudtuk meg,hogy Asperger szindrómában szenved.Sem ő, sem mi nem tudtunk erről az állapotáról.18 évesen el is szökött hazulról és 14 év múlva tudtuk vele felvenni a kapcsolatot újból.A rendőrség nem tudott segíteni a felkutatásában, mivel elmúlt 18 éves.Az elszökésének oka állítása szerint, hogy valaki őt szexuálisan molesztálta kisgyermek korában.Újjal felnyúlva elvette a szüzességét.Erről megbizonyosodott 18 évesen az első együttlét alkalmával.De ekkor már a kapcsolatoztunk megszakadt.Ezt nemrég hozta tudomásunkra.Sőt mink

Asperger-syndroma

Tisztelt Doktor Úr/Nő! 40 éves nő vagyok és gyermekkorom óta fennálló beilleszkedési-párkapcsolati-munkahelyi problémáim hátterében Asperger-szindrómát vélek felfedezni. Kérem, segítsen, hogy hol tudnám magam OEP finanszírozás terhére diagnosztizáltatni, ill. pozitív/negatív eredmény esetén további segítséget kapni! Válaszát előre is köszönöm!